آرشیو پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۲۷
صفحه اول
۱
نگاه روز

نماد اهلیت شهروندان

دکتر سید محمد بهشتی

بیش از 20 سال است که شاهد تبدیل جسته و گریخته خانه مشاهیر به «خانه موزه ها» در شهر تهران هستیم: خانه هایی که توسط شهرداری خریداری می شوند و با تمهیداتی به موزه تبدیل می شوند. این خانه ها می توانند محلی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان باشند تا از این طریق هم آثارشان حفظ شود و هم یادشان. در عرصه سیاسی از جمله این خانه ها...

می توان به خانه مرحوم بهشتی یا مرحوم رجایی اشاره کرد. نیز در عرصه هنری خانه های هنرمندانی مثل عزت الله انتظامی و سیمین و جلال را داریم. به طور کلی این کار بسیار ارزشمند است و نشان می دهد که یک شهر نسبت به شخصیت های برجسته خود، که وجودی ماندگار دارند، بی تفاوت نیست. وقتی شهرداری به این افراد توجه ویژه نشان می دهد مبین آن است که اهل شهر، حقیقتا «اهل» شهر هستند چراکه بزرگان سرزمین خود را می شناسند و آنها را ارج می نهند. به نظر من تبدیل کردن خانه های بزرگان به موزه ها باید در اولویت کاری شهرداری ها قرار بگیرد و این طور نیست که کارهای دیگری به آنها ارجحیت داده شود. ایجاد «خانه موزه ها» در بعضی کشورها صورت می گیرد اما آنها هم نسبت به عموم هنرمندان، اهمیت ویژه قائل نیستند و فقط به برخی ها می پردازند. مثلا در ارمنستان موزه «پاراجانف» تاسیس شده است اما بقیه هنرمندان مورد غفلت قرار گرفته اند. در مجموع وقتی پایتخت ها در این زمینه قدم برمی دارند، خواه ناخواه شهرهای دیگر نیز از عملکرد آنها الگو می گیرند.

مساله مهم دیگری که درباره تهران مطرح است، این است که تهران فقط پایتخت سیاسی ایران نیست بلکه پایتخت فرهنگی- هنری کشور نیز محسوب می شود چراکه بیشترین تولیدات فرهنگی در تهران اتفاق می افتد و بیشترین مصرف فرهنگی نیز در این شهر است. این به معنای دور ماندن شهرهای دیگر از بدنه فرهنگی کشور نیست اما تهران به واسطه نقش اش در عرصه هنر، وظایف مهمی را بر گردن دارد. در این بین «ایران درودی» به عنوان یکی از مهم ترین هنرمندان نقاش معاصر حقیقتا در خور این جایگاه بوده و هست که موزه ای تحت عنوان او در پایتخت داشته باشیم.