آرشیو شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۰
ایران زمین
۱۹

فروچاله ها به کردستان رسیدند

شیما جهانبخش

بر اساس آمار های ارائه شده تاکنون 14 استان ایران از جمله تهران، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، مرکزی، اردبیل و گلستان با پدیده فرونشست زمین مواجه شدند. این بار اما این فروچاله ها در دشت های قروه و دهگلان کردستان ظاهر شده اند تا بار دیگر یادآوری کنند استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی و مدیریت نادرست مصرف همچنان ادامه دارد و باید فکری اساسی برای آن کرد.

«علی خالدیان»، کارشناس امور آب شهرستان قروه با اعلام این خبر، اظهار داشت: استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی از سوی کشاورزان و حفر چاه های بسیار عمیق، فروچاله هایی بزرگ با عمق 4 متر در دشت های قروه و دهگلان ایجاد کرده است. بر این اساس در بسیاری از روستاهای اطراف این دشت ها زمین نشست کرده و دیوارهای بسیاری از خانه های روستایی ترک خورده اند. تمامی کارشناسان حوزه آب و زمین شناسی بر این امر اتفاق نظر دارند که استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی و مدیریت نادرست آن عامل اصلی پدیده فرونشست زمین است.

خالدیان گفت: بارها بر استفاده صحیح از منابع آبی تاکید شده بود اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت این دشت ها بسیار بحرانی است و برای جبران کسری آب آنها چیزی معادل ذخیره آب سدهای «گاوشان» و «قشلاق» مورد نیاز است. البته چون منافذ آب در این فروچاله ها خالی شده اند؛ حتی اگر آبخوان ها دوباره هم تغذیه شوند و آب به میزان کافی به آنها برسد، دیگر عرصه های دچار فرونشست به حالت اول بازنمی گردد. در چنین شرایطی حداقل کار برای مقابله با این پدیده خطرساز جلوگیری از برداشت بی رویه آب است.