آرشیو یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۶۹
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

جنگ ارزی

احسان آذری نیا

در هفته های اخیر ارزش یوآن در برابر دلار به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و نیز در ماه های اخیر ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کرده است. نگرانی هایی درباره آغاز جنگ ارزی بین قدرت های بزرگ اقتصادی وجود دارد. واقعیت این است که جنگ ارزی یک مولفه از جنگ تجاری است و همه شاهد هستند که آمریکا جنگ تجاری را با چین آغاز کرده و قصد دارد آن را با اروپا نیز شروع کند.

کارشناسان معتقدند کاهش ارزش یوآن تاکنون شدید نبوده و تااندازه ای طبیعی است، زیرا ارزش تمامی ارزها در اقتصادهای نوظهور اخیرا در برابر دلار کاهش یافته است. همچنین تنش های تجاری بین چین و آمریکا سبب خروج سرمایه ها از چین و لطمه دیدن اقتصاد این کشور شده و طبیعی است که ارزش یوآن کاهش پیدا کند. اما اگر روند کاهش ارزش یوآن ادامه یابد، احتمال آنکه دولت و بانک مرکزی چین در این کاهش نقش داشته باشند مطرح می شود.

جنگ تجاری و جنگ ارزی در نهایت به زیان تمامی اقتصادهاست زیرا به ضعف اقتصاد جهان منجر می شود. اما ترامپ و تیم اقتصادی دولت آمریکا قصد دارند در مسیر اجرای سیاست های حمایت گرایانه به حرکت خود ادامه دهند زیرا چاره ای جز آن ندارند. وضعیت بدهی عمومی و کسری تجاری آمریکا بسیار نگران کننده است و ترامپ باید برای سامان دادن به این وضعیت اقداماتی انجام دهد اما مسلما این اقدامات با واکنش شرکای تجاری آمریکا مواجه می شود.

تحلیلگران نسبت به آنچه در ماه های آینده در صحنه تنش های تجاری و ارزی جهان رخ خواهد داد، هشدار داده اند. در مطالب حاضر به ابعاد تنش های تجاری و ارزی، علل کاهش ارزش یوآن، احتمال شروع جنگ ارزی بین آمریکا و اروپا و تبعات تنش های کنونی برای اقتصاد جهان اشاره شده است.