آرشیو چهار‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۳
ایران زمین
۱۹

دود هورالعظیم 140 کیلومتر از خوزستان را فراگرفت

زهره افشار

دوشنبه شب بار دیگر دود غلیظی شهر اهواز را فراگرفت و هر چند برای مردم این دیار نداشتن آسمان آبی و بدون ستاره چندی است عادی شده، اما دود به حدی بود که فاصله بین شهرهای اهواز تا ماهشهر را فرا گرفت و در ساعات اولیه موجب نگرانی مردم شد. این دود غلیظ که با بوی سوختن همراه بود، تنفس را برای مردم اهواز و ماهشهر که دیروز روز گرمی را با دمای 49 درجه سانتیگراد داشتند، سخت کرد اما پس از چند ساعت مشخص شد این دود ناشی از سوختن تالاب هورالعظیم است.

«احمد رضا لاهیجان زاده» مدیر کل محیط زیست خوزستان در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد: بخشی از تالاب هورالعظیم که در کشور عراق است، طی هفته گذشته دچار آتش سوزی شده، اما در 5 روز (روز های قبل از 18 تیرماه) وزش باد به سمتی بود که دود را به طرف شهرهای جنوبی عراق می برد. با این حال، از صبح روز دوشنبه گذشته باد غالب از سمت شمال غرب به جنوب شرق این کشور وزید و شدت آن به حدی شد که دود ناشی از سوختن هورالعظیم را از خود اهواز تا 140 کیلومتر آن طرف تر یعنی تا ماهشهر برد و کل این مسیر با دود پوشیده شد. وی افزود: از صبح دیروز(سه شنبه) سمت وزش باد تغییر کرد و شرایط بهتر شد، اما بازهم دود در دید افقی اهواز وجود داشت. به گفته وی تالاب هورالعظیم ده ها هزار کیلومتر وسعت دارد و به دلیل خشکسالی آب زیادی ندارد و این منطقه به دلیل نیزارها و پوشش گیاهی مستعد آتش سوزی است. روز یکشنبه گذشته نیز دود هورالعظیم بخشی از شهرهای خوزستان را فراگرفت، اما به این گستردگی نبود.

«ایرج نظری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان نیز در این باره به «ایران» گفت: چنین شرایطی برای استان عادی شده و متاسفانه زندگی سختی را برای مردم رقم زده، تا جایی که آمار رسمی ما نشان می دهد بیماری های تنفسی بویژه آسم در استان دو برابر میانگین استان های دیگر است. به گفته وی در مدتی که دود غلیظ در منطقه حاکم بود، در هویزه که نزدیکترین منطقه به محل بوده، 15 نفر به دلیل مشکلات تنفسی مراجعه کننده داشتیم.