آرشیو چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۱
گردشگری
۱۷
خبر

الزامات پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی

ایرنا: معاون میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم مدیریت و حفاظت جنگل های هیرکانی مطابق با استانداردهای یونسکو گفت: «جنگل های هیرکانی یکی از قدیمی ترین جنگل های زنده محسوب می شود که گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی دارد. از همین رو، بسیار اهمیت دارد که حفاظت و مدیریت آن در چارچوب ضوابط جهانی و مطابق با استانداردهای یونسکو باشد.»

محمدحسن طالبیان در نشست برنامه ریزی و هماهنگی کمیته کارشناسی پرونده جنگل های هیرکانی با هدف آماده سازی زیرساخت های لازم، پیش از ورود ارزیابان کمیته بین المللی حفاظت از طبیعت (iucn)، برنامه ریزی برای سایت های پیشنهادی چهار استان مازندران، گیلان، گلستان و سمنان را پیش از ورود ارزیابان یونسکو بسیار جدی عنوان و خاطرنشان کرد: «باتوجه به اینکه پرونده هیرکانی در اجلاس آذربایجان مطرح می شود، تمام موارد فنی پرونده باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و بدون کوچک ترین نقصی ارائه شود.» به گفته وی، آماده سازی زیرساخت های لازم در چهار استان و برنامه ریزی برای تعیین محل پایگاه ها پیش از ورود ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (iucn) باید هرچه سریع تر انجام شود. در این نشست همچنین، طالبیان خواستار همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر معاونان میراث فرهنگی با مدیران ملی پایگاه های جنگل های هیرکانی شد. معاون میراث فرهنگی کشور، ایجاد وحدت رویه میان دستگاه ها را امری ضروری دانست و یادآور شد: «برای آنکه پرونده به نتیجه موفقی دست پیدا کند، لازم است میان دستگاه های مختلف همکاری و وحدت رویه وجود داشته باشد. این درحالی است که جلسات با جوامع و مدیران محلی یکی از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، اوایل مهرماه سال جاری برای بازدید از جنگل های هیرکانی به ایران سفر می کنند. جنگل های هیرکانی یک زیست منطقه در زیست بوم جنگل های مختلط پهن برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت 55 هزار کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است. این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است. این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل های جهان به شمار می آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می شود. واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.