|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 97/4/20: رادي را دوباره بايد ديد
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3243
پنجشنبه بيست و دوم شهريور ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3191 20/4/97 > صفحه 9 (ادبيات) > متن
 
      


عطف 
رادي را دوباره بايد ديد



«رويکردهاي نوين در خوانش آثار اکبر رادي» کتابي است تاليف و گردآوري فريندخت زاهدي که در نشر نودا منتشر شده است. اين کتاب چنانکه از عنوانش پيداست درباره آثار اکبر رادي است و ارائه خوانش هايي نو از نمايش نامه هاي اوست. کتاب چنانکه مولف در پيشگفتار آن اشاره مي کند محصول کار گروهي است. در اين کتاب علاوه بر پژوهش هايي که فريندخت زاهدي در زمينه آثار اکبر رادي انجام داده آثار دانشجوياني هم که زير نظر او پروژه هاي پايان تحصيلي خود را حول محور آثار رادي نوشته اند بازتاب يافته است. مولف در اين کتاب آثار رادي را با لحاظ کردن زمينه اجتماعي که اين آثار در آن ها پديد آمده مورد بررسي قرار داده است. او در پيشگفتار کتاب مي نويسد: «رادي بر مبناي آن چه در نمايش نامه هاي واقع گرا با شيوه خوش ساخت نويسي معمول است، ديالکتيک روابط شخصي را در نوعي زمينه اجتماعي – مردمي در آثار خود مطرح نمود تا مخمصه هاي يک فرد شهري و امروزيِ ايراني را که در محدوده هاي سنتيِ نظام اجتماعي و نيازهاي اساسي شيوه ي زندگي نو گرفتار شده نمايان سازد و انعکاسي از تاريخ حقيقي دوراني پرتلاطم را به تصوير کشد». کتاب «رويکردهاي نوين در خوانش آثار اکبر رادي» از پنج فصل تشکيل شده است. در فصل اول با عنوان مقدمه اي بر دوره تاريخي به مروري بر نخستين نشانه هاي تجدد، بررسي شرايط تاريخي و اجتماعي ايران بين سال هاي 1340 تا 1357، تحولات نمايش نامه نويسي در دهه هاي 1340 و 1350 و زندگي و آثار اکبر رادي پرداخته شده است. فصل دوم کتاب با عنوان رئاليسم در صحنه و ادبيات نمايشي ايران شامل سه بخش است با عنوان هاي مضامين و سبک نو، ريشه يابي اصطلاح رئاليسم و رئاليسم در آثار اکبر رادي.
    فصل سوم نيز به خوانش هاي نو از آثار اکبر رادي اختصاص دارد. اين فصل با مقاله اي با عنوان واکاوي زمان و مکان در نمايش نامه هاي رادي و ايبسن نوشته فريندخت زاهدي آغاز مي شود و علاوه بر اين مقاله، شامل مقاله هايي است که نويسندگان آن ها دانشجوياني بوده اند که پايان نامه هاي تحصيلي شان درباره آثار اکبر رادي بوده است. چنانکه مولف در پيشگفتار کتاب اشاره کرده مقالات اين فصل را نويسندگان آن ها از پايان نامه هاي خود استخراج کرده و در يک سمينار که توسط فريندخت زاهدي با عنوان رويکردهاي نو در خوانش آثار رادي در سال 1394 برگزار شده ارائه کرده بودند. نگاهي به واکاوي زمان و مکان در نمايش نامه هاي اکبر رادي و هنريک ايبسن، نقد نمايش نامه پلکان اثر اکبر رادي با نگاهي بر منطق گفت وگو و تک صدايي از منظر باختين، روايت شناسي نمايش نامه خانمچه و مهتابي اثر اکبر رادي با نگاهي بر ديدگاه ژرار ژنت و نظريه تقابل گفتمان هاي مسلط و مقاومِ فوکو در تحليل نمايش نامه لبخند باشکوه آقاي گيل اثر اکبر رادي از جمله مقالاتي است که در اين فصل کتاب مي خوانيد.
    فصل چهارم کتاب با عنوان پيوست ها شامل دو پيوست است. پيوست اول با عنوان رادي را دوباره بايد ديد شامل گفت وگويي با فريندخت زاهدي درباره اکبر رادي و آثار اوست و پيوست دوم مدخل انگليسي زندگينامه و آثار اکبر رادي چاپ شده در انسيکلوپديا ايرانيکاست.
    آن چه در ادامه مي خوانيد بخشي است از فصل دوم کتاب که به رئاليسم در آثار اکبر رادي اختصاص دارد. نويسنده در اين بخش ضمن ارائه تعاريفي از رئاليسم و تفکيک آن به دو نوع رئاليسم باوجدان و رئاليسم آگاه، آثار رادي را در نوع رئاليسم آگاه دسته بندي مي کند و مي نويسد: «اکبر رادي در زمره رئاليست هاي آگاه به شمار مي رود، زيرا رويکرد او به واقعيت موجود، نه فقط انعکاس آن به شکل ابتدايي، بلکه تشريح و توصيف واقعيت عيني در ميان ذهنيت هاي متضاد است. وي با تاکيد بر عوامل روان شناختي و نوع تفکر و انديشه شخصيت ها در موقعيت هاي مشخص تاريخي و اجتماعي، به باور و انتخاب آنان توجه نشان مي دهد و گاه خواننده را با اين پرسش اگزيستانسياليستي مواجه مي کند که انسان تا چه اندازه در تعيين سرنوشت خود سهم دارد؛ سرنوشتي که در دوران مدرن نتيجه شرايط اجتماعي است. امکان انتخاب چه اندازه است؟ آيا انسان محکوم به پذيرش جبر اجتماعي است؟ جبري که همه رويدادهاي آن در جهاني به هم پيوسته رخ مي دهد، جهاني که دانش، آگاهي و ذهنيت نويسنده بر آن حکمراني مي کند. رادي در تبعيت از سبک واقع گرا، از تبحر ويژه اي برخوردار است که با نوع نگاه او به زندگي همخواني دارد. او در تاثيرپذيري از تحولات اجتماعي و سياسي از ناخودآگاه خود الهام نمي گيرد، بلکه به طور آگاهانه، از جامعه الهام گرفته، آنها را از شالوده هاي فکري خود عبور مي دهد و بازتاب آن را به نمايش مي گذارد».
    
    عطف: رادي را دوباره بايد ديد
    


 روزنامه شرق ، شماره 3191 به تاريخ 20/4/97، صفحه 9 (ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه مهاباد
متن مطالب شماره 202-203، دي و بهمن 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است