آرشیو چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۴۹
شهرستان ها
۷

معاون رئیس جمهور: تالاب انزلی احیاء می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تالاب بین المللی انزلی احیاء می شود.

محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران با اشاره به در نظر گرفته شدن 2 میلیارد دلار برای محیط زیست، ساماندهی پسماندها و رفع آلودگی ها در بودجه 97 گفت: با وجود اینکه این رقم مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت اما دولت این اولویت را همچنان در دستور کار دارد.

نوبخت اضافه کرد: مقرر شده با روش هایی نوین که بهره وری بیشتری دارد، این مهم انجام شود و برای احیای تالاب انزلی، طی سه سال با صرف اعتباراتی حدود 850 میلیارد تومان می توان اقدام کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در جمع خبرنگاران بیان داشت: برخی تالاب ها مثل تالاب انزلی نیز که در انتهای رودخانه و ابتدای دریای خزر هستند، به دلیل ورود آلودگی هایی همچون پسماندهای کشاورزی و فاضلاب های شهری، حالت بی هوازی پیدا کرده، انباشته از رسوبات شده و بیش از 90 درصد از تالاب از بین رفته است.

به گفته عیسی کلانتری، برنامه جدیدی ارائه شده که با فناوری های نوین و با کمتر از سه درصد هزینه پیش بینی شده گذشته، طی سه تا چهار سال آینده، این تالاب احیاء می شود.

وی افزود: عملیات آزمایشی این مهم با همکاری موسسه تحقیقات شیلات انجام شده و امیدواریم با روش جدید، تالاب تا سال 1400 احیاء شود.

تالاب انزلی به وسعت حدود 200 کیلومتر مربع در محدوده شهرستان های انزلی، رشت و صعومه سرا قرار دارد. این تالاب نقش مهمی در زیست بوم گیلان و کشور داشته، مهار کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.

فاضلاب های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی از دریا حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.

معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.