آرشیو چهار‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۹۲۵۹
سیاسی
۳

حسن بهشتی پور در گفت و گو با دانا: جزئیات بسته پیشنهادی اروپا مشخص نیست

حسن بهشتی پور در گفت وگو با دانا گفت: جزئیات بسته پیشنهادی اروپا مشخص نیست.وی افزود: مذاکرات حداقل تا آبان ماه به طول می انجامد و در آن زمان تحریم های آمریکا علیه ایران وضع شده و بسیار دیر است از همین جهت روحانی بیانیه اتحادیه اروپا را مایوس کننده عنوان کرده است.

وی در ادامه افزود: بهتر بود محدوده زمانی راهکارهای ارائه شده مشخص می شد و مشخصا راهکارهایی برای اجرایی شدن این بیانیه مشخص می شد. این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این بیانیه ادامه برجام را به ادامه مذاکرات کارشناسی احاله کرده عنوان کرد: این مذاکرات حداقل تا آبان ماه به طول می انجامد و در آن زمان تحریم های آمریکا علیه ایران وضع شده و بسیار دیر است از همین جهت روحانی بیانیه اتحادیه اروپا را مایوس کننده عنوان کرده است.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه اصل بیانیه مثبت است تصریح کرد: نکاتی مانند صادرات نفت ایران، پتروشیمی، کشتیرانی، فلزات گرانبها و...که مورد توجه ایران بوده در این بیانیه ذکر شده اما زمان و نحوه اجرای این موضوعات نادیده گرفته شده است.

وی همچنین گفت: در سال های 82و 83 اروپایی ها بازی در آورده و فعالیت هسته ای ما متوقف شد اما در حالا حاضر با وجود برجام دیگر هیچ بهانه ای برای توقف فعالیت های هسته وجود ندارد و دنیا فعالیت هسته ای ایران را پذیرفته است.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: غنی سازی ایران به طور کامل در حال انجام است ولی باید مشخص شود اراده ای برای ادامه برجام از سوی اروپا وجود دارد یا خیر. در حال حاضر جزئیات بسته پیشنهادی اروپا مشخص نیست و طرف های اجرا کننده تعهدات مد نظر در بیانیه اتحادیه اروپا باید مشخص شود.

با تاکید بر اینکه برجام در حال حاضر لازم الاجراست عنوان کرد: بیانیه اتحادیه اروپا برای بخشی در نظر گرفته شده است که بر عهده امریکا بود و از برجام خارج شده است و از همین جهت مدرن سازی رآکتور اراک قبلا با همکاری چین و آمریکا بود در حال حاضر با همکاری چین و انگلیس انجام می گیرد.