آرشیو چهار‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۱
بورس کالا
۱۴

کاهش 12 تنی صادرات طلای سرخ در خرداد ماه

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ با ثبات نسبی در بازار، 4 میلیون و 50 هزار و حداکثر 7 میلیون و 300 هزار تومان است. غلامرضا میری، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت طلای سرخ طی 10 روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 4 میلیون و 50 هزار و حداکثر 7 میلیون و 300 هزار تومان است.

به گفته وی با توجه به نابسامانی و نوسان نرخ ارز، امکان پیش بینی قیمت زعفران برای یک ساعت دیگر در بازار وجود ندارد.میری از کاهش 12 تنی صادرات زعفران در خرداد ماه خبر داد و افزود: در اردیبهشت سال جاری 25 تن و 669 کیلو زعفران به بازارهای هدف صادر شد که این میزان در خرداد ماه با کاهش 12 تنی به 13 تن و 698 کیلو رسید.نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به دلایل کاهش صادرات طلای سرخ ایرانی در یک ماه اخیر گفت: با توجه به اینکه از سال های قبل از تحریم تاکنون امکان ورود پول حاصل از صادرات به سبب معاملات با نرخ تومان به سیستم بانکی وجود نداشت، از این رو برای مقابله با چالش های ناشی از این امر در صورت بازگشت مجدد تحریم ها از سوی ترامپ، بنابر بخشنامه دولت در 2/ 2/ 97، صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی شدند. این تصمیم باعث شده صادرکنندگان رغبتی به صادرات نداشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز و مشکلات پیش روی صادرکنندگان نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به صادرات زعفران داشت به همین خاطر انتظار می رود مشکلات پیش روی صادرکنندگان مرتفع شود.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که اعمال تحریم های جدید چه تاثیری در صادرات زعفران خواهد داشت، بیان کرد: در صورت اعمال تحریم های جدید از یک ماه آینده، دیگر امکان صادرات زعفران به آمریکا به سبب مسائل ارزی و مشکلات سیستم بانکی مبنی بر دریافت پول وجود نخواهد داشت، این درحالی است که با اجرای برجام تمامی صادرکنندگان به این کشور صادرات داشتند، اما به طور دقیق نمی توان رقم مشخصی را اعلام کرد.