|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/4/20: ماجراي آن عكس روي ديوار مجمع
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5232
دو شنبه 30 مهر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5149 20/4/97 > صفحه 8 (ادبيات و هنر) > متن
 
 


ماجراي آن عكس روي ديوار مجمع
مجادله رضا اميرخاني با مجمع ناشران انقلاب اسلامي وارد فاز تازه اي شده است

نويسنده: صابر محمدي

لابد ديده ايد که در وصف فلان نويسنده يا بازيگر مي گويند «بي حاشيه، کار خود» را مي کند؛ کساني که از اين توصيفات بهره مي برند، اساسا مقصودي ايجابي از به کاربردن آن دارند. اين انگاره سنتي اما چندان با ملاحظات امروزين حرفه اي گري، سازگار نيست. بزرگ ترين بنگاه هاي اقتصادي نشر در دنيا هم به نويسنده ها ياد مي دهند چگونه اثر خود را با حضورها و غياب ها و با موضع گيري ها و سکوت ها تبليغ کنند. امروزه، قصه نويس هاي حرفه اي در جهان ادبيات کساني نيستند که اثرشان را به ناشر تحويل مي دهند و همه چيز را به او مي سپارند. حالا برخي ناشران داخلي هم طي کلاس هايي آموزشي به برخي نويسنده هايشان ياد مي دهند خودشان پشت کتاب شان بايستند و پابه پاي اتفاقاتي که برايش مي افتد، جلو بيايند. رضا اميرخاني، حتما جزو يکي از اين نويسنده هاي حرفه اي است که البته بسيار پيش از اين که ناشران دست به کار شوند و به نويسنده هايشان چنين نکاتي را ياد بدهند، خودش در اين زمينه استاد بود. او، برند داستان نويسي امروز ايران است و هويت اين برند را صرفا از سر قصه هايي که نوشته ارتقا نداده است. اميرخاني هم به وقايعي که پيرامون آثارش رخ مي دهند حساس است و هم به رخدادهاي فرهنگي و اجتماعي که مستقيما او را نشانه نرفته اند. بلد است کي حرف بزند و کي سکوت کند و چندسالي است مزد اين رفتار حرفه اي را با استقبال چشمگير مخاطبان ادبيات داستاني از نوشته هايش دريافت کرده است. او خلاف بسياري از هم نسلانش و پيشکسوتانش، به اين افتخار نمي کند که «روزنامه» نمي خواند و «اخبار» را دنبال نمي کند و کاري به کار کسي ندارد؛ تقريبا همه رويدادهاي ادبي و فرهنگي را رصد مي کند و به خصوص نسبت به آنها که درباره خودش هستند واکنش نشان مي دهد. کمتر فعال فرهنگي را مي توانيد سراغ کنيد که اضلاع يک مربع از مواضع مختلف را پوشش دهد؛ او هم از سوي اصلاح طلبان مورد انتقاد و تحسين واقع مي شود و هم از جانب اصولگرايان. اما ماجراي تازه ترين جدل لفظي او با يکي ديگر از فعالان فرهنگي چيست؟
    حقيقتش را بخواهيد ماجرا از انتشار تازه ترين اثر داستاني اميرخاني با نام «ر ه ش» آغاز شد؛ از همان روزي که ملت جلوي کتابفروشي انتشارات افق براي خريد اين کتاب با امضاي نويسنده اش صف بستند. مجادله بر سر اين اثر او از اين شروع شد که کيهان «ر ه ش» را نه يک رمان، بلکه «بيانيه اي سياسي عليه شهردار سابق تهران» خواند اما ماجرا از شهرداري و کيهان و ديگران فراتر رفت و حتي به مواردي عجيب و غريب هم رسيد. مثلا يکي از منتقدان، به انطباق شماره صفحات کتاب با موضوعي تاريخي اشاره کرده بود که نشان مي داد، تحليل ها و قرائت ها از آثار اميرخاني وارد فاز تازه اي هم شده است. اميرخاني بعدها در گفت وگو با خبرآنلاين درباره اين ماجرا توضيح داد. او به اين خبرگزاري گفت: «کتاب يک فصل درباره صفويه دارد که از صفحه 76 تا 88 شروع مي شود و طبق ادبيات آن زمان، از واژه اولي الامر براي شاهان صفوي استفاده کردم. يکي از منتقدهاي کتاب اين شماره صفحات را به عنوان نماد گرفته با سال هاي 76 تا 88 زمان حاضر و با صفويه مقايسه کرده و در پايان هم بيان کرده بود که تهران مساله اصلي نيست بلکه ام القراي جهان اسلام مدنظر است و اين دقيقا همان زماني است که اميرخاني مخالف نظام شده است.» حالا نزاعي ديگر بر سر «ر ه ش» و اميرخاني آغاز شده است؛ نزاعي که اتفاقا پس از انتشار همين گفت وگوي دوم خردادماه خبرآنلاين با اميرخاني مي شد حدس زد که از سر گرفته خواهد شد.
    
    حمله به مجمع
    اميرخاني طي آن گفت وگو معتقد بود که نقدهاي سياسي واردآمده به آثارش به مخاطبان ارتباطي ندارد و به «يکسري رقبا» مربوط است؛ يکسري رقبا که به گفته او «از محل انقلاب اسلامي تغذيه مي کنند». او در ادامه در اين باره گفته بود: «اينها پول مي گيرند از حکومت با اين توجيه که اگر ما نباشيم کسي ادبيات انقلاب اسلامي را نمي خواند. به ما پول بدهيد تا مردم را با پويش و تخفيف و خريد ارگاني و شوي هنرپيشه و سلبريتي کتابخوان کنيم. وقتي بگويند مردم به طور طبيعي کتاب انتخاب مي کنند و مي خوانند بايد توطئه شرق و غرب را در بازار کتاب نشان دهند و بگويند فلان ناشر آمريکايي و ديگري معاند است و... . حالا مي رسيم به «ره ش» و باقي کتاب هاي من و رفقاي من. اصلي ترين خطر براي رزق و روزي آنها ماييم ديگر. به محض انتشار کتاب امثال من، بايد به بالادستي هاشان توضيح دهند که اين کتاب مال ضدانقلاب هاست و براي همين مردم مي روند سراغش!! (نقض غرضي از اين بزرگ تر نداريم. طرف مي گويد آنچه استقبال مي شود مال مخالفان انقلاب است و براي کتابخواني موافقان انقلاب بايد پول خرج کرد و پول ش را هم بايد به ما بدهيد!) اين فضاي مجمع ناشران و رجانيوز است. چه در قيدار و چه در ره ش، از ۸۸ به بعد هر کتابي که از من در آمد، در فاصله چند ساعت اولين حملات بسيار تند و منفي به وسيله همين ها در شبکه هاي اجتماعي بيرون آمد. و اين يعني جلوگيري از فروش کتاب. خوب... هم نفس شان حق بوده است و هم منطق شان موثر... چون مردم هم کار خودشان را مي کنند و کتاب را مي خرند!» در ادامه هم در عين پاسخ به انتقادهايي که به او شده که اثرش تضادهايي با سياست هاي رسمي توسعه جمهوري اسلامي دارد مي گويد که اتفاقا به خاطر اين که آدمي مذهبي است، نوشته هايش رنگ متفاوتي دارد با آثار باقي قصه نويس ها. وقتي او از اشاره کلي به منتقدانش گذشته و به ذکر مصاديقي چون «بچه هاي مرتبط با مجمع ناشران و رجانيوز و...» پرداخته، معلوم بود که بايد منتظر پاسخي از جانب مجمع ناشران انقلاب اسلامي باشيم؛ اتفاقي که چند روز پيش و در گفت وگوي روزنامه «صبح نو» با ميثم نيلي مدير عامل مجمع ناشران افتاد.
    
    دفاع از مجمع
    مجمع ناشران انقلاب اسلامي حالا هفت ساله است. هم از ناشران انقلابي حمايت مي کند و هم خودش دست به کار انتشار آثار شده. وقتي چند روز پيش ميثم نيلي به عنوان مدير عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي، به بهانه هفت سالگي مجمع پاي گفت وگو با روزنامه «صبح نو» نشست، مي شد حدس زد که بحث از اين مناسبت فراتر خواهد رفت و به سمت رضا اميرخاني و انتقاداتش خواهد کشيد. او ابتدا با اشاره به اين که «به رضا اميرخاني به عنوان سرمايه انقلاب نگاه مي کنيم» و «دوست نداريم رابطه مان با ايشان غيرمحبت آميز و غيردوستانه باشد»، «رضا اميرخاني از نظر ما نويسنده خوب و متعلق به جبهه انقلاب است و حتي اگر وي به مجمع باز هم بد و بيراه بگويد، نظر ما درباره ايشان تغييري نمي کند و هيچ رياکاري هم در اين موضع نيست» و «عکس ايشان هم به عنوان يکي از نويسندگان خوب جبهه انقلاب در مجمع نصب شده است»، از اين تعارفات گذشته و در پاسخ به سوال خبرنگار درباره مجادله اميرخاني با مجمع، حرف اصلي را زده بود: «ايشان درباره مجمع متاسفانه دقيق اظهارنظر نمي کند. گفته اند کساني از مجمع کتاب هاي من را نقد مي کنند که بايد گفت نقد في الجمله مطلوب است و نويسنده هاي حرفه اي نقد کتاب شان را باعث رشد خودشان و ترويج آثارشان مي دانند؛ اما اين که مجمع ناشران جريان نقد کتاب اخير ايشان را راه انداخته است، خير، صحيح نيست. البته درباره بعضي کتاب هاي ايشان نظرات شخصي داريم؛ اما اين که در مجمع تصميم گرفته باشيم که اين کتاب ها نقد شوند، نه، درست نيست؛ من از جايگاه يک همسنگر همواره به آقاي اميرخاني به عنوان يک سرمايه نگاه کرده ام و دوست دارم اين سوءتفاهم ها برطرف شود.»
    لحن نيلي در اين گفت وگو بسيار نرم بود و به نظر مي رسيد که مجمع ناشران همچنان هدف اوليه اش را در مواجهه با رضا اميرخاني، جذب او در نظر گرفته است. در واقع نيلي به جاي حمله اي متناسب با حرف هاي تند و تيز نويسنده «ر ه ش»، صرفا به انکار ادعاي او مبني بر نقش آفريني مجمع در شکل گيري جرياني در نقد آثار نويسنده پرداخته بود.
    
    نسبت عکس من و تو!
    نرم خويي مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي در پاسخ به ادعاي اميرخاني، آقاي نويسنده را آرام نکرد. در ادامه اين ماجرا نويسنده «ر ه ش»، متني بسيار تند و تيزتر از انتقاد نخستش را منتشر و دست به اقدام متقابل زد. متني که انتشار آن از جانب فردي چون اميرخاني کمي عجيب مي نمود. او در اين متن که در کانال سايت شخصي اش منتشر شده نوشته: «جالب تر اينجاست که برخي از اين منتقدان في الجمله مطلوب، فقط سر کتاب هاي من نقدنويس مي شوند و در دوره کم کاري من آنها نيز کم کار مي شوند! نسبتي بين امثال ما نيست بجز نسبت عکس، البته نه آن عکسي که زده اي به ديوار مجمع!» هرچند بايد منتظر ماند و ديد سرانجام اين مجادله چه خواهد شد، اما نمي توان از تند بودن اين فضا گله مند نبود. ناظران بيروني حوزه فرهنگ که خارج از قواعد و مناسبات داخلي عناصر فرهنگي، اين حوزه را تماشا مي کنند، تلخي اين کنش ها به همين زودي از زير زبان شان زدوده نمي شود. اهل فرهنگ نسبتي با کلمه و زبان دارند و اين اختلاف مناظر چيزي نيست که با کلمه نشود آن را حل کرد.
    ماجراي آن عکس روي ديوار مجمع / مجادله رضا اميرخاني با مجمع ناشران انقلاب اسلامي وارد فاز تازه اي شده است
    


 روزنامه جام جم، شماره 5149 به تاريخ 20/4/97، صفحه 8 (ادبيات و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 56 بار



آثار ديگري از "صابر محمدي"

  پدرِ پدرِ پدرِ پدرجدشان! / به بهانه حضور اسين چلبي در كنسرت قونيه همايون شجريان به نوادگان مولانا پرداخته ايم
صابر محمدي، جام جم 7/7/97
مشاهده متن    
  تو اول بگو با كيان زيستي من آن گه بگويم كه تو كيستي / آدم ها را چطور مي توان براساس كتاب هاي كتابخانه شان شناخت؟ به همراه مطالعه موردي كتابخانه شخصي صابر ابر
صابر محمدي، جام جم 3/7/97
مشاهده متن    
  لمپنيسم پنهان و آدم حسابي ها / سه نكته درباره ادبيات پرمخاطبِ عامه پسند در ايران
صابر محمدي، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  غائله ۲۶۳ / از پنجم آبان ماه سال گذشته تا پنج روز پيش با «ابراهيم» محسن چاوشي
صابر محمدي، ايران 15/6/97
مشاهده متن    
  نمي خواهيم تماشاگر را با زور بخندانيم / گفت و گو با اشكان خطيبي كه با اجراي نمايش «پزشك نازنين» ركوردي تازه در تئاتر ايران ثبت كرده است
صابر محمدي، جام جم 15/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه پيام آبادگران
متن مطالب شماره 139 (پياپي 369)، مرداد 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است