آرشیو چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۹
دانش
۱۳

راهکار تازه محققان برای افزایش بهره وری در جذب انرژی خورشیدی

باکتری ها، جایگزین سلول های خورشیدی!

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا می گویند در آینده سلول های خورشیدی مبتنی بر باکتری می توانند با سلول های خورشیدی رایج کنونی رقابت کنند و از نور خورشید، حتی از پشت ابر هم انرژی ذخیره کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، به طور معمول در سلول های خورشیدی بیوژنیک یا سلول خورشیدی زیستی با موجودات زنده، رنگی از باکتری ها استخراج می شود که به آنها اجازه می دهد نور را فتوسنتز کنند. این فرآیند می تواند پیچیده باشد و ممکن است نیاز به حلال های سمی داشته باشد.

از این رو تیم محققان از باکتری ها به عنوان جایگزین فریبنده ساده استفاده کرد. ابتدا آنها ماده ژنتیک باکتری اشرشیا کولی (E. coli) را مهندسی کردند تا رنگی به نام لیکوپن تولید کند که به طور طبیعی در انجام فتوسنتز موثر است. سپس باکتری ها در یک ماده نیمه هادی پوشیده شده و روی یک صفحه شیشه ای قرار می گیرند. با قرار دادن دستگاه در معرض نور، تیم توانست یک تراکم جریانی به میزان 686/0 میلی آمپر در هر سانتی متر مربع ثبت کند که تقریبا دو برابر سایر سلول های خورشیدی بیوژنیک بود. محققان همچنین گفتند که این سلول خورشیدی بخوبی قادر به کار در نور کم نیز هست و می تواند در مناطقی از جهان که آفتاب کمی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

ویکرامادیتیا یاداو، پژوهشگر ارشد این پروژه می گوید: ما بیشترین تراکم جریان را برای یک سلول خورشیدی بیوژنیک ثبت کردیم. این مواد هیبریدی (ترکیبی) که ما در حال توسعه آن هستیم، می تواند به صورت پایدار تجاری سازی شده و با بهینه سازی کافی، می تواند با سلول های خورشیدی رایج رقابت کند. محققان تخمین می زنند فرآیند ابداعی آنها تنها 10 درصد هزینه معمول را خواهد داشت. در حال حاضر، فرآیند پردازش نیمه هادی، باکتری ها را می کشد. اما تیم محققان امیدوار است که در نهایت یک روش جایگزین را پیدا کند که آنها را زنده نگه دارد.