آرشیو چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۹
دانش
۱۳

به همت پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس طراحی شد

روش نوین اندازه گیری مقادیر ناچیز دارو با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، با استفاده از نوعی نانوجاذب، روشی طراحی کرده اند که امکان اندازه گیری مقادیر بسیار کم دارو را در نمونه های زیستی با صحت و دقت بالا فراهم می کند. این روش می تواند در صورت تکمیل مراحل تحقیقاتی و دریافت تاییدیه های لازم، در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی استفاده شود.

به گزارش جام جم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، در دنیای امروز با گسترش علم پزشکی و افزایش استفاده از داروهای مختلف، ارائه یک روش آنالیزی دقیق برای اندازه گیری مقادیر بسیار کم دارو در نمونه های زیستی ضروری است. یکی از روش های پرکاربرد در این زمینه، استفاده از روش استخراج به کمک یک مرحله جامد است که نسبت به سایر روش های سنتی، مقرون به صرفه و سریع تر صورت می گیرد.

به گفته دکتر یدا... یمینی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این تحقیقات، روش استخراج مرحله جامد درون لوله ای پرشده با نانوجاذب به همراه اعمال ولتاژ، جهت آنالیز داروهای اسیدی در نمونه های زیستی مانند نمونه های ادرار و پلاسما استفاده شده است.

به گفته یمینی، نوآوری این طرح در به کار بردن لوله ای پر شده از نانوجاذب در کنار اعمال ولتاژ است. استفاده از لوله های پر شده با جاذب، میزان جاذب در دسترس برای استخراج گونه ها را افزایش داده و کارایی استخراج را بیشتر می کند.

این محقق در ادامه عنوان کرد: «همچنین به دلیل بر جریان بودن روش، دقت عمل آنالیز گونه ها افزایش می یابد. از طرفی به دلیل این که دخالت دست در مرحله استخراج و آنالیز نهایی کم شده، در نتیجه صحت نتایج افزایش یافته است.»

نانوجاذب استفاده شده، نانو ذرات پلی پیرول است. این نانوذرات به علت وسعت سطح بالایی که دارند، باعث افزایش کارایی استخراج داروها می شوند. در واقع به کمک آنها امکان استخراج داروها در کمترین زمان ممکن فراهم می شود که باعث کاهش چشمگیر زمان فرآیند کلی خواهد شد.