آرشیو پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۴
فرهنگی
۲۱

پروین اعتصامی جلوی دوربین

از روزگار زیستن او یک قرن گذشته و به بلندای این سال ها درباره اش نوشته شده و در مدح اشعارش سخن گفته شده است.

در دنیای خودش یعنی شعر و کلمه از او و زندگی اش بسیار گفته اند و جهان شعرش را بازخوانی کرده اند اما نگاه دنیای تصویر هنوز چشم انتظار و گوش به فرمان شنیدن «دوربین، صدا و حرکت» است تا سیمای شاعر زن پارسی را ثبت کند.

پس از سال ها انتظار و در روزهای کم کاری سینمای داستانی در ارائه تصویری از زنان فعال و کنشگر در سینما قرار است زندگی پروین اعتصامی در فیلمی با عنوان موقت «پروین» جلوی دوربین برود.

در این فیلم روایت جدید از زندگی این شاعر به نمایش گذاشته می شود و طبق اخبار منتشر شده روایتی متفاوت با دیدگاه های رسمی و رایج و به اصطلاح مدرسه ای به زندگی پروین دارد.

فیلمنامه فیلم «پروین» که قرار است نامش تغییر کند توسط نغمه ثمینی، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس مطرح سینمای ایران در حال نگارش است. بر اساس گفته نغمه ثمینی، نویسنده این فیلمنامه، پروین اعتصامی شاعری است که در زیر سایه خوانش های رسمی گم شده است و شاید آنچه بیش از اشعار پروین اهمیت داشته باشد، نحوه زندگی اوست. زنی که با جسارت پای شعر ایستاد و راه را برای آیندگان گشود.

سفارش دهنده و مدیر این پروژه شهنام شهباززاده است که به تازگی با یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران برای تولید این اثر وارد مذاکره شده و به توافق اولیه رسیده است. ترکیب بازیگران و زمان رسمی کلید خوردن این فیلم پس از به توافق رسیدن نهایی با این کارگردان اعلام خواهد شد اما در همین خبر اولیه اعلام شده است که این فیلم به طور قطع تا پایان امسال جلوی دوربین خواهد رفت.