آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۴
جهان
۲۰

اولین جرقه اختلاف در ناتو

گروه جهان / دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا که برای حضور در نشست اعضای ناتو در بروکسل حضور دارد، روز گذشته به ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: «آلمان به خاطر واردات انرژی از روسیه، اسیر این کشور است.»

به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری الجزیره، او در ادامه تصریح کرد: «خیلی بی جاست که ایالات متحده بابت دفاع از اروپا در مقابل روسیه پول پرداخت کند؛ آن هم در حالی که آلمان، بزرگ ترین اقتصاد اروپا، از انعقاد توافق ها با مسکو حمایت می کند. ما از آلمان محافظت می کنیم، از فرانسه حفاظت می کنیم، از تمام این کشورها محفاظت می کنیم اما از آن طرف خیلی از این کشورها می روند و قرارداد گازی و نفتی با روسیه می بندند و میلیاردها دلار به خزانه روسیه می ریزند. به نظر من منصفانه و مناسب نیست که ما از شما محافظت کنیم. شما بروید میلیاردها دلار به روسیه پول بدهید. حدود 70درصد کنترل آلمان با گاز طبیعی در دست روسیه قرار می گیرد. به نظر شما این کار درست است؟»

دبیر کل ناتو اما در پاسخ گفت که این قراردادها تصمیم های ملی هستند و در اختیار ناتو نیست که مانع انعقاد آنها بشود. اخیرا برلین از ساخت یک خط لوله جدید به ارزش 11 میلیارد دلار برای انتقال گاز روسیه به سراسر بالتیک حمایت کرده است اما این باعث اعتراض سایر اعضای اتحادیه اروپا شده است.