آرشیو پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۴
ایران زمین
۱۹

عبور قطار پر سرعت تهران - قم - اصفهان از جمکران

گروه ایران زمین/ برای ایجاد همپوشانی قطار پرسرعت و خطوط مترو قم، ایستگاه قطار پرسرعت در منطقه جمکران ساخته می شود.

«محسن بهشتی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در جلسه ای با حضور مدیران راه آهن جمهوری اسلامی درخصوص تصمیم گیری نهایی ایستگاه قطار پرسرعت گفت: باتوجه به عبور این قطار در حد فاصل بلوار خلیج فارس و بلوار پیامبر اعظم(ص) و نقطه تبادل با خطوط «آ» و «ب» مترو، ایستگاهی در نزدیکی جمکران ساخته می شود تا هم شهروندان قم و هم زائران حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به آن دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه این پروژه، به منظور دسترسی آسان تر مردم، ساخت یک خط فرعی از این ایستگاه پیش بینی شده تا ایستگاه مرکزی راه آهن داخل شهر قم به ایستگاه قطار پرسرعت متصل شود.

بهشتی با اشاره به عبور 137کیلومتر ازمسیر 410 کیلومتری قطار پرسرعت «تهران - قم - اصفهان» ازجغرافیای سیاسی استان قم، افزود: مهم ترین بخش این مسیر عبور 5 کیلومتر آن از زیر کوه «دو برادران» است که مقرر شده زمین هایی در دو طرف این کوه در اختیار پیمانکار قرار گیرد تا سرعت پیشرفت طرح افزایش یابد.

«امیربهادرعبدالمحمدی»، مدیرکل ساختمان و تاسیسات راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به تامین مالی 2 میلیارد دلاری این طرح از سوی پیمانکار چینی، گفت: با رفع مشکلات مالی، 12 کارگاه در مسیر این قطار، با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهند.عملیات زیرسازی این طرح نسبت به کل عملیات اجرایی 11درصد پیشرفت داشته که شامل ساخت بدنه های خاکریز وپل هاست.

وی با اشاره به اینکه قرارداد مرحله دوم این طرح با پیمانکار چینی منعقد شده، گفت: طبق جدول زمان بندی، این طرح باید تا سال 1400 به اتمام برسد.

عملیات اجرایی طرح برعهده پیمانکار داخلی و مسائل سامانه ها و تکنولوژی برعهده پیمانکار چینی است.