آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۴
خوانندگان
۱۴

نظرسنجی گذشته

در نظرسنجی هفته گذشته از مخاطبان درباره پررنگ بودن خبرهای منفی نسبت به خبرهای خوشایند و مثبت پرسیده بودیم. نظرات متنوع در حجم بالایی به دست ما رسید که به خاطر محدودیت حجم صفحه نتوانستیم به همه آن دیدگاه ها بپردازیم. هفته گذشته پرسیده بودیم آیا آنچه در تور خبر رسانه ها می افتد همه آن خبرهایی است که در اقیانوس های خبر دنیا وجود دارد؟ اگر تور رسانه ها طور دیگری بافته می شد چه؟ مثلا به گونه ای بافته می شد که فقط چالش ها در آن نیفتند، روشنایی های درون آدمی و جهان ما هم در آن تور می افتاد آیا اساسا دور و بر ما این شکلی می شد؟ آیا خبر بد در دور و بر ما وجود دارد یا نه چون ما مدام دنبال خبرهای بد می افتیم آنها به وجود می آیند؟

خبر نخوان! از دنیا اخراج نمی شوی

حسن رشیدی فر - کانال تلگرام «ایران»: من از تجربه شخصی خودم برایتان می گویم. یک زمانی معتاد و خوره خبر بودم. 20 سال پیش که دوم خرداد شد من روزی سه چهار تا روزنامه می خریدم و فکر می کردم خیلی آدم آگاهی می شوم. الان که به میانسالی رسیده ام می بینم همه این خبرها بازی است و اتلاف وقت. اگر هم خبری بخوانم از سر تفنن است و زیاد جدی نمی گیرم. مگر آدم هایی که این همه خبرهای کشت و کشتار و تجاوز و بالا پایین شدن شاخص های اقتصادی را نمی خوانند از دنیا اخراج شدند؟ نه! خیلی هم از من و شما سرحال ترند و کیفور زندگی می کنند.

خبرهای بد هست که بد می شنویم

امامی – 456...0912: این سوال ممکنه در مورد کشورهای پیشرفته و اروپایی صادق باشه ولی در مورد کشورهای پرحاشیه ای مثل ایران، افغانستان، سوریه و کلا کشورهای حاشیه خلیج فارس صادق نیست. تو هر چقدر هم بخواهی فرار کنی از خبرهای بد و تمرکزت را بگذاری روی خبرهای خوب قیمت دلار بالا می رود، بمب گذاری می شود، عدم امنیت جانی و مالی وجود دارد، بیکاری وجود دارد و خیلی چیزهای دیگر که همه می دانند.

خبر خوب یا خبر بد وجود خارجی ندارد

ناهید علمی – تماس تلفنی: خبر با موجودیت ماها معنی پیدا میکنه یعنی هرجا ما باشیم، خبر هم وجود داره. چون واقعا مبحث طولانی ایه خلاصه می کنم تو چند جمله... خبر خوب و خبر بد تعاریفی نسبی دارند و حقیقتا به معنی لفظ کاربردیشون نیستن. مهم اینه که ماها کجای خبر واستادیم. به معنی ساده تر یه خبر خوب برای عده ای می تونه یه خبر بد برای عده ای دیگه باشه. مهم سود و زیانیه که از اون خبر بهمون می رسه. صرفا نقطه جغرافیایی یا حتی زمان هم توش اینقدر تاثیرگذار نیست که انسان ها. پس خبر خوب یا خبر بد به معنی کلمه وجود خارجی نداره.

حال و روز خوب، خبر خوب می آورد

داریوش باغبان – کانال تلگرام «ایران»: چرا خبر خوب به گوش نمی رسد، وقتی گرانی، کمبود کالا، بیکاری، افزایش قیمت ارز و دارو را می شنویم دیگر هیچ خبری برایمان خوب نیست. حال و روز مردم خوب نیست که خبر خوب هم ایجاد شود.

خبر بد برای خبرگزاری ها تجارت است

198...0935: من موافقم از این نظر که خبرگزاری ها اصولا با خبرهای بد می توانند بیزینس خودشون رو راه بندازن مخصوصا توی کشورهای دیگه خصوصا خاورمیانه؛ کاری که ایران با خبرهای امریکا و اروپا میکنه اونا با ما می کنند. البته همش این نیست خود خبرگزاری ها خبر می آفرینند.