آرشیو پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۰
سلامت
۱۲
خبر سلامت

با توجه به فصل و مزاج

با حساب و کتاب عطر بزنید!

فاخره بهبهانی

همیشه در مواجهه با برخی عطرها و بوها بشدت سرش درد می گرفت. دلیل این مشکل را نمی دانست تا این که ریشه آن را در طب سنتی یافت.

شاید تا به حال احساس کرده باشید که برخی عطرها بوی گرم و شیرین و برخی بوی سرد دارند. از دیدگاه طب سنتی عطرها و در کل بوها هرکدام مزاج مخصوص دارند. برخی طبع گرم و برخی مزاج سرد دارند. استفاده یا بوییدن آن دسته از عطرهای با مزاج گرم در افراد گرم مزاج یا در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر فرد را دچار سردرد و تنش می کند. اما استشمام بوهای با مزاج گرم در افراد سردمزاج آرامبخش و گاهی شادی آور و محرک خواهد بود. البته همین افراد سردمزاج اگر از عطرهای با طبع سرد به خصوص در مناطق سردسیر و فصول سرد استفاده کنند آنها هم دچار سردرد یا بی قراری می شوند. عطر گل محمدی، مریم، یاس و عطرهایی مشابه بوی مشک مزاج گرم دارند. اما سرکه، آبلیمو، ترشی ها، بوهای اسیدی و شیمیایی مثل مواد سفیدکننده، بنزین، نفت، ضدعفونی کننده ها و بوی لجن اثرات سردی بخشی برای مغز دارند و مجاورت مستمر با این بوها می تواند در دراز مدت سبب مشکلات عصبی و عدم تمرکز شود.

به کدام نواحی عطر نزنیم؟

عطر باعث بروز جوش و بثورات پوستی در نواحی محبوس بدن مثل فضای بین سینه ها و ران ها شده و در نواحی زیربغل در ترکیب با عرق بوی بدی تولید می کند. همچنین توصیه بر این است که در طول روز عطر را روی قسمت هایی از پوست که در مجاورت با نور خورشید و پرتوهای ماورای بنفش است نزنید چون سبب آسیب و حساسیت های پوستی می شود. گفته می شود که برای پخش بهتر رایحه، عطر را روی نبض بزنید اما چون در محل نبض شریان عبور می کند احتمال این که درصدی از ترکیبات شیمیایی عطر از طریق پوست نفوذ و به عروق منتشر شود و در دراز مدت تهدیدکننده سلامت شود وجود دارد.