آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۰
رسانه: بین الملل
۶

جنجال در صبحانه کاری ناتو

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به اروپا سفر کرده است صبح دیروز در دیدار با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، ضمن انتقاد از برخی کشورهای عضو این سازمان به دلیل بی توجهی به پرداخت هزینه های ناتو، آلمان را «اسیر روسیه» خواند. این اظهارات صبحانه کاری دولت های عضو ناتو را به آشوب و جنجال کشاند.

در ابتدای این جلسه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به عنوان میزبان اظهاراتی درباره مزایای یک ناتوی قدرتمند برای اروپا و آمریکا سخن گفت. او گفت: «یک ناتوی قدرتمند هم برای اروپا خوب است و هم برای ایالات متحده. ناتو به آمریکا در نمایش و اعمال قدرت در مناطق مختلف از خاورمیانه تا آفریقا کمک می کند». اما در حالی که دبیرکل ناتو در واکنش به گزارش های منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اختلاف میان آمریکا و اعضای ناتو تلاش داشت مدام از اتحاد طرفین صحبت کند، ترامپ با طرح انتقادات تند از این ائتلاف، آن هم در برابر دوربین ها، استولتنبرگ را بهت زده کرد.

رئیس جمهور آمریکا بلافاصله بعد از این سخنان گفت: «باید بگویم این واقعا ناراحت کننده است که آلمان توافق بزرگ گازی و نفتی با روسیه می بندد؛ همان روسیه ای که شما (ناتو) قرار است در برابر آن دفاع کنید و آلمان میلیاردها میلیارد دلار به روسیه می پردازد. ما در حال حفاظت از آلمان، فرانسه و همه این کشورها هستیم حال آن که تعداد زیادی از این کشورها با روسیه توافق انتقال خطوط انرژی می بندند و در آن میلیاردها دلار به این کشور می پردازند. فرض بر این بوده که ما از شما در برابر روسیه حفاظت کنیم، اما آنها میلیاردها دلار به روسیه می دهند و به نظر من این مناسب نیست و صدراعظم پیشین آلمان، رئیس شرکت خط لوله ای است که گاز (روسیه را به آلمان) منتقل می کند.» دبیرکل ناتو پس از این اظهارات ترامپ سعی کرد دوباره جلوی اختلافات را بگیرد، اما ترامپ با پریدن در حرف های استولتنبرگ گفت: «چطور ما با هم می توانیم قدرتمندتر باشیم وقتی یک کشور انرژی خود را از کسی وارد می کند که شما باید از او در برابر آن دفاع کنید؟» در این موقع، مقام های حاضر در صبحانه کاری، از روزنامه نگاران و دوربین ها خواستند نشست ترامپ و دبیرکل ناتو را ترک کنند.