آرشیو شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۱
دانش
۱۳
جام آسمان

یکشنبه شب هنگام اذان مغرب در افق غربی، این پدیده نجومی را تماشا کنید

اجتماع ماه و زهره و قلب الاسد

کاظم کوکرم

هفته پیش در همین ستون، راهنمای ملاقات با دو سیاره زهره و عطارد در شامگاه را برایتان نوشته بودم. این هفته هم می توانید آنها را با کمی تفاوت در موقعیت شان در آسمان تماشا کنید. بخصوص امشب هلال شب اول ماه ذی القعده را می توانید پس از غروب خورشید در افق مغرب ببینید. اما همان طور که در تصویر شبیه سازی شده پایین نیز می بینید، فردا شب هلال ضخیم تر شب دوم ماه را در کنار ستاره قلب الاسد خواهید دید. قلب الاسد که فردا شب در فاصله بسیار نزدیکی در سمت چپ ماه دیده می شود، درخشان ترین ستاره صورت فلکی اسد است که در فاصله 79 سال نوری از ما قرار دارد. قلب الاسد منظومه ای متشکل از چهار ستاره است که در قالب دو جفت ستاره سامان پیدا کرده است. بزرگ ترین ستاره در این منظومه قطرش سه برابر خورشید ماست و دمای سطحی اش به بیش از 12هزار درجه سانتی گراد می رسد.

اگر روزنامه هفته پیش را در دسترس داشته باشید و تصویر چاپ شده از موقعیت زهره، عطارد و قلب الاسد در شامگاه 16 تیر را با تصویری که امروز چاپ شده مقایسه کنید، بخوبی متوجه مقدار جابه جایی دو سیاره عطارد و زهره نسبت به ستاره قلب الاسد خواهید شد. نکته جذاب برای شامگاه یکشنبه 24 تیر، اضافه شدن هلال ماه به این ضیافت است که موجب می شود از اصطلاحی به نام «اجتماع» برای توصیف موقعیت ماه و زهره و قلب الاسد نسبت به یکدیگر استفاده کنیم. برای دیدن عطارد کماکان فرصت زیادی نداریم و کوتاه زمانی پس از غروب خورشید، ناگزیر از خداحافظی با سیاره گریزپای منظومه شمسی به خاطر غروب زودهنگامش هستیم.

اگر دوربین عکاسی دیجیتال نسبتا باکیفیتی دارید، پیشنهاد می کنم پس از غروب خورشید از این منظره عکس بگیرید و با توجه به تصویر شبیه سازی شده بالا، بدقت ستاره قلب الاسد و سیاره های زهره و عطارد را شناسایی کنید. می توانید همین عکس را در اینستاگرام منتشر کنید و با استفاده از هشتگ نام سیاره ها، دوستانتان را هم دعوت کنید که عکس های مشابه و با کیفیتی از این پدیده جالب نجومی بگیرند.

فکر می کنید هفته آینده موقعیت ماه، زهره، عطارد و قلب الاسد نسبت به یکدیگر چگونه خواهد شد؟!

* روزنامه نگار