آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۷۸
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

ناآرامی های عراق

احسان آذری نیا

جنگ سه ساله با داعش در عراق مدت هاست تقریبا پایان یافته و اکنون دولت این کشور باید هر چه سریع تر به رفع مشکلات و سامان دادن به وضعیت وخیم اقتصادی اقدام کند. در دوران جنگ با داعش دولت این بهانه را داشت که اولویت اصلی از میان بردن این گروه است اما اکنون وضعیت تغییر کرده است.

مشکلاتی که در دو دوره جنگ با داعش از دید مردم عراق دور مانده بود، اکنون مورد توجه آنها قرار گرفته و شدت مشکلات سبب شده در روزهای اخیر ناآرامی هایی در شهرهای جنوبی این کشور مشاهده شود.حدود 95 درصد درآمدهای نفتی عراق حاصل صادرات نفت از میادین جنوبی این کشور است و نکته جالب توجه این است که این مناطق جزو محروم ترین مناطق عراق است. از دید مردم عراق و کارشناسان سیاسی، مجموعه ای از عوامل سبب شده اوضاع این کشور غنی از نفت که دومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک است به این شکل وخیم باشد.

با آنکه در دوران جنگ با داعش اکثر زیرساخت های عراق از میان رفت و بخشی از مشکلات کنونی حاصل آن دوران است، اما فساد فراگیر مالی، سرگرمی جناح های سیاسی به رقابت، فقدان قوانین شفاف برای سرمایه گذاری خارجی، نبود برنامه روشن برای توسعه بخش های مختلف اقتصاد و دولتی بودن بخش های بزرگ اقتصاد، همگی از زمینه های وخامت اوضاع هستند. مقامات محلی در جنوب عراق که ناآرامی ها در آن مشاهده شده خواست مردم یعنی داشتن امکانات اولیه زندگی از جمله برق و آب آشامیدنی را بحق می دانند و به دولت هشدار داده اند اگر این درخواست ها پاسخ داده نشود، تظاهرات آرام از کنترل خارج خواهد شد. در مطالب حاضر به علل ناآرامی های اخیر، ضرورت های پیش روی دولت عراق، تاثیرات منفی فساد فراگیر در این کشور و ظرفیت های عظیم و کم نظیر سرمایه گذاری در این عضو اوپک اشاره شده است.