آرشیو دو‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۹
صفحه آخر
۲۰
زیتون سرخ

قسمت بیست و نهم

جاده کاستلو

سید مجتبی مومنی

برای برگشت از نبل و الزهرا راهنما می پرسد و اگر می خواهید از جاده کاستلو برویم، جاده کاستلو یک جاده غیرقابل تردد در زمان جنگ بوده است. جاده کاستلو در واقع یک جاده امنیتی و عملیاتی است که الان در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته است.

این جاده یک موقعیت حساس ژئوپلتیک داشت، این جاده بخش غربی حلب را به شرق آن متصل می کند.

از یک سمت به ریف شمالی حلب مرتبط است و از طرفی به مرزهای ترکیه منتهی می شود؛ این جاده همچنین حلب را به استان ادلب مرتبط می کند. این جاده در زمان جنگ در اختیار ارتش آزادی بخش سوریه و داعش بوده، بازپس گیری جاده کاستلو به معنی قطع شریان ارتباطی داعش و نیروهای مخالف دولت از مسیر تدارکاتی شمال و ترکیه است.

این روزها در آن سوی جاده کاستلو ارتش آزادی بخش سوریه حضور دارد، در جاده کاستلو ما در این مسیر با یک جاده که تقریبا قابلیت استفاده درست و حسابی نداشت، مواجه بودیم. پر از چاله ها و آسفالتی که تقریبا چیزی از آن نمانده بود.

با این حال راهنما می گفت این مسیر بازسازی شده و خوب است. در این جاده در بعضی مواقع فاصله با ارتش آزادی بخش سوری کمتر از 500 متر می شد. در بخش های انتهایی جاده به محدوده تحت نظر اکراد می رسیم و کمی جلوتر مجتمع مسکونی «مسکن شبابی» قرار دارد. این مجتمع به مسکن جوانان معروف است و چیزی شبیه مسکن مهر خودمان است.

امروز تقریبا هیچ چیز از مسکن شبابی نمانده است و در دوره جنگ گاهی سنگر مسلحین بوده و گاهی سنگر نیروهای سوری. همه پنجره ها را سنگربندی کرده اند و همه چند فاز مجتمع خالی از سکنه است. در جاده کاستلو به سنگر مبارزین هم می رسیم الان هم سنگرهای شان پا برجاست سنگرهایی که با گونی های پر از شن و خاک و سقف حلبی ساختند؛ منظره جالبی دارد.