آرشیو پنجشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۲
سلامت
۱۴
درد بی درد

درمان های متفاوت درد لگن از مسکن تا تحریک طناب نخاعی

درد مزمن لگن در خانم ها

دکتر فریده محمدطاهری

درد مزمن لگن، دردی است که در نواحی زیرشکم و بین مفاصل ران احساس شده و مدت شش ماه یا بیشترطول بکشد. اما چه زمانی باید برای بررسی به پزشک مراجعه کرد.

اگر درد با انجام فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد می کند یا به نظرمی رسد که علائم شما روزبه روز بدتر می شوند،بهتراست به پزشک مراجعه کنید.

دردی مزمن با چند دلیل

درد مزمن لگن، حالت پیچیده ای است که می تواند علل متعددی داشته باشد. در اغلب موارد، یک اختلال ممکن است به عنوان علت درد لگن در نظر گرفته شود. اما در سایر موارد، درد لگن ممکن است در نتیجه اختلالات پزشکی متعددی ایجاد شود.

به عنوان مثال، یک خانم ممکن است هم اندومتریوز داشته باشد و هم التهاب مثانه، که هر دو این حالات می تواند به درد مزمن لگن منجر شود.

درد مزمن لگن ممکن است به علت اندومتریوز، اختلالات عضلانی - اسکلتی، بیماری های التهابی مزمن لگن، فیبروم، سندرم روده تحریک پذیر، سندرم مثانه دردناک، سندرم احتقان لگن و علل عصبی و روحی باشد.

تشخیص درست و درمان موثر

برای تعیین و تشخیص علت درد مزمن لگن، بررسی های متعددی لازم است. ابتدا پزشک معالج یک مصاحبه کامل و دقیق با شما انجام می دهد و سپس با انجام معاینات مختلف و آزمایشات تکمیلی، اقدام به تعیین علت درد مزمن لگن می کند.

اما درمان با توجه به عامل ایجاد درد متفاوت خواهد بود.این درمان ها بسته به علت زمینه ای درد شامل تجویز داروهای مسکن، درمان های هورمونی، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدافسردگی، فیزیوتراپی، استفاده از روش های تحریک طناب نخاعی(neurostimulation)، انجام تزریقات درنقاط دردناک (trigger point)، درمان های روانپزشکی و درمان های جراحی هستند.