آرشیو پنج‌شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۲
ایران جمعه: سیاسی
۹
یادداشت 3

بگذاریم شایعه در حد همان شایعه باقی بماند!

پرستو رفیعی

این روزها دیگر شایعه پراکنی همانند سایر پدیده های اجتماعی دنیای سنتی را پشت سر گذاشته و در فضای مجازی، بازاری داغ و پرطرفدار برای خود دست و پا کرده است. شایعات دیگر مانند گذشته های نه چندان دور محدود به منطقه ای کوچک یا محدوده جغرافیایی خاص نیست و در چشم به هم زدنی در سراسر کشور به گوش می رسند. انگار حمله سایبری به سوپراستارها و شایعه سازی در مورد زندگی و مسائل مختلف جامعه مد شده، به طوری که هر روز حداقل با یک شایعه رو به رو می شویم.

حقیقت این است که گسترش شبکه های ارتباطی و در دسترس بودن شبکه های پیام رسان موبایلی توانسته ظاهری جدید و البته هوشمندانه از یک کلاغ چهل کلاغ ها به نمایش بگذارد به گونه ای که کمتر کسی به خود زحمت می دهد صحت و سقم شایعات را مورد بررسی قرار دهد.

شکی نیست که شایعه سازی معمولا در فضای پرابهام و بی خبری جامعه رخ می دهد اما زودباوری کاربران اینترنت، تلگرام و واتس اپ و در یک کلام فضای مجازی نیز در دامن زدن به آن بی تاثیر نیست. بسیاری از ما با حساسیتی مثال زدنی این گونه اخبار و شایعات را پیگیری می کنیم و با مهارت خویشتن پنداری برای درامان ماندن خود و اطرافیانمان این شایعات را دست به دست می کنیم. معمولا این حساسیت ها نه تنها بسرعت انتشار شایعه دامن می زند بلکه نقل قول های متنوع شایعات را دستخوش بزرگنمایی هم می کند و گاهی از یک شایعه نه چندان مهم خبری بسیار مهم می سازد.

واقعیت این است که شایعات به مراتب تاثیری مخرب و ناگوارتر از اصل خبر دارد از این رو باید برای جلوگیری از شایعه سازی و شایعه پراکنی تدبیری درست و بموقع اندیشید.

در این میان شاید نخستین و بهترین راه برای در امان ماندن از عواقب شایعات، تعقل و تامل در اخباری است که با آنها مواجه می شویم. از سوی دیگر اطلاع رسانی دقیق، درست و البته بموقع برای شفاف سازی اذهان عمومی و از بین بردن ابهامات و گمانه زنی ها راه مهم دیگری است که نباید در سایه برخی ملاحظات کم رنگ شود.