آرشیو سه‌شنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۲۱۴
روزنامه فردا
۱۶
زاویه دید

چرا مردم ایران روشنفکران را جدی نمی گیرند؟!

دکتر محمد درویش

1- بارها گفته و نوشته ام که دونالد ترامپ یکی از بی اخلاق ترین و ضدمحیط زیستی ترین رئیس جمهوری است که آمریکا تاکنون به خود دیده است.

2- باوجوداین، او یگانه رئیس جمهور در ایالات متحده آمریکاست که پس از پیروزی انقلاب، از گفت وگوی مستقیم بدون هیچ پیش شرطی با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است.

3 - آشکار است که به خوبی دریافته، همان طور که ورزشکاران ایرانی به جای مبارزه و تلاش برای پیروزی، از رویارویی با همتایان اسرائیلی خود سرباز می زنند؛ حتی به قیمت شکست و حذف، اینک نیز می توان ژست دموکراتیک گرفت و از گفت وگوی بی قیدوشرط با ایرانی ها سخن گفت، درحالی که مشاورانش او را مطمئن کرده اند که طرف ایرانی هرگز این درخواست را نمی پذیرد!

4- اما چرا ما این بازی را به هم نمی زنیم و بلوف های این دروغ گو را عیان نمی کنیم؟ از آن شگفت آورتر آنکه چرا متفکرانی مانند محسن رنانی، محمد فاضلی، مجتبی لشکربلوکی، صادق زیباکلام و... سکوت کرده و تحلیل های به موقع درباره دلایل گفت وگو یا عدم گفت وگو با رئیس جمهور آمریکا ارائه نمی دهند؟

5- به نظر بخشی از سردرگمی امروز فعالان مدنی و رفتارهای پراکنده رخ داده، ناشی از همین محافظه کاری و بی عملی متفکران امروز جامعه است. درواقع اگر سرمایه اجتماعی در کشور می سوزد، پاره ای از دلایل این سوختن را باید از نبود شجاعت و شفافیت در آن گروه از روشنفکرانی دانست که از قضا تریبون های پربازدید هم دارند.