آرشیو چهارشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۳
دانش
۱۵
دانش فضایی

ناسا 9 فضانورد را برای حضور در پروازهای آزمایشی بخش خصوصی معرفی کرد

پایان امپراتوری سایوزها

شنبه ای که گذشت روزی تاریخی برای صنعت فضانوردی ایالات متحده و جهان به شمار می رفت. در این روز ناسا 9 فضانورد خود را برای حضور در پروازهای آزمایشی فضاپیماهای دراگون و استارلاینر معرفی کرد. این دو فضاپیمای خصوصی به ترتیب به شرکت های اسپیس ایکس و بوئینگ تعلق دارند و بزودی برای نخستین بار به فضا پرتاب خواهند شد.

پس از آخرین پرواز شاتل های فضایی آمریکا و بازنشستگی این ناوگان فضایی در سال 1390، دیگر هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا اعزام نشده است. همه فضانوردان آمریکایی در این سال ها برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی از فضاپیماهای روسی سایوز استفاده می کردند.

اما به نظر می رسد با گذشت بیش از هفت سال انتظار، قرار است دوباره شاهد حضور فضاپیماهای آمریکایی در فضا باشیم؛ البته این بار به همت شرکت های خصوصی فضایی. حال فضانوردانی که اخیرا ناسا آنها را معرفی کرده است، براساس برنامه در سال آینده میلادی برای نخستین بار فضاپیماهای جدید بخش خصوصی آمریکا را آزمایش می کنند.

در صورت موفقیت آمیزبودن این پروازها، پیش بینی می شود تا پیش از سال 1399/ 2020 برنامه های پرتاب های سرنشین دار از آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی از سر گرفته شوند.

میان فضانوردان معرفی شده ناسا، نام دو فضانورد نام آشنا نیز دیده می شود. نخستین آنها، سونیتا ویلیامز فضانورد آمریکایی هندی تبار است که پیش از این سابقه سفر به ایستگاه فضایی بین المللی و ثبت رکورد اقامت 322 روز را در فضا دارد. او قرار است با فضاپیمای استارلاینر به فضا سفر کند.

فضانورد بعدی هم مایک هاپکینز است که پیشتر اقامتی 166 روزه را در ایستگاه فضایی بین المللی تجربه کرده و یکی از سرنشینان نخستین پرواز آزمایشی فضاپیمای دراگون است. پس از این دو فضانورد با سابقه، بقیه فضانوردان معرفی شده ناسا قرار است برای نخستین بار راهی فضا شوند.

در برنامه های کوتاه مدت اعلام شده از سوی شرکت های اسپیس ایکس و بوئینگ، این دو شرکت قرار است از سال 1399/ 2020 به کمک فضاپیماهای خود، افرادی را به عنوان گردشگر به فضا اعزام کنند.

صنعت فضانوردی آمریکا در شرایطی در حال پوست اندازی است که روسیه نیز به دنبال آزمایش فضاپیمای سرنشین دار جدیدی برای جانشینی فضاپیماهای کهنه کار سایوز است.

در سوی دیگر جهان نیز، چینی ها پروژه هایی را برای ارسال سومین ایستگاه فضایی خود به مدار زمین و سپس اعزام فضانوردان خود به ماه دنبال می کنند.