آرشیو چهار‌شنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۳
دانش
۱۵

ساخت داربست های استخوانی با چاپگرهای سه بعدی

محققان کشور موفق شدند با چاپگرهای سه بعدی، داربست های استخوانی طراحی کنند که همزمان می توانند به کمک گرما درمانی به منظور درمان سرطان استخوان در مجاورت بافت پیوندی به کار گرفته شود. به گزارش جام جم از ستاد توسعه فناوری نانو، یکی از روش های شناخته شده در درمان سرطان، روش های پرترمیای مغناطیسی یا همان گرمادرمانی است که روشی مناسب در کنار سایر شیوه های درمانی از قبیل شیمی درمانی و رادیو تراپی به شمار می رود. در این روش، با بالا بردن درجه حرارت بافت های بدن تا دمای 42 الی 45 درجه سانتی گراد، به طور موضعی و از طریق استفاده از انرژی الکترومغناطیسی، طی یک دوره زمانی تعریف شده، سلول های سرطانی از بین می روند. درجه حرارت بالا نه تنها می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شود، بلکه باعث حساسیت بیشتر به رادیوتراپی و شیمی درمانی و افزایش کارایی آنها را نیز درپی دارد.

سعید سهمانی، پژوهشگر پسادکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در توضیح کار انجام شده در این طرح تحقیقاتی عنوان کرد: ما با کمک ابزار دقیق و سریع چاپگر سه بعدی، داربست استخوانی بایو - نانوکامپوزیتی دو کاره ای (زیست سازگار و از بین برنده سلول های سرطانی) ساختیم. همچنین، با استفاده خواص مکانیکی استخراج شده توسط آزمایش های صورت گرفته، رفتار ارتعاشات یک ایمپلنت استخوانی ساخته شده از این داربست به صورت تحلیلی و تحت شرایط بارگذاری گوناگون مدل شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته سهمانی، ساخت این داربست با استفاده از چاپگرهای سه بعدی و از ترکیب و سنتز بایوسرامیک (بردیجیت) و نانوذرات مغناطیسی (مگنتیت) صورت گرفته است. داربست تولید شده زیست سازگار بوده و خواص بیولوژیک و مکانیکی مشابه با استخوان طبیعی دارد و از تخلخل لازم به منظور رشد برخودار است.