آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۷۴
صفحه اول
۱

سیدعمار حکیم: حمایت از ایران درمقابل تحریم های آمریکا را وظیفه دینی و اخلاقی خود می دانیم

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اعلام اینکه «ایران در همه بحران ها، در کنار عراق ایستاد»، تاکید کرد، «ایستادن در کنار ایران و حمایت از این کشور دربرابر فشارها، یک وظیفه دینی و اخلاقی برای عراقی ها است.»

«سیدعمار حکیم» دیروز در جلسه هفتگی سران جریان حکمت ملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عمق استراتژیک عراق است (و این کشور) اکنون در معرض فشارها، تحریم ها و حمله ای است که اقتصاد و نظام سیاسی، این کشور را هدف گرفته است. از همه می خواهم که در این بحران، در کنار جمهوری اسلامی ایران بایستند و این کشور را یاری کنند.

وی افزود: در این بحران، عراق باید «راه تنفسی» برای جمهوری اسلامی ایران باشد؛ وظیفه دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است، چراکه این کشور در کلیه بحران ها، کنار ما ایستاد. ما به عنوان سیاستمداران عراق باید نقش خود را در راستای نزدیک کردن رویکردها و کاهش فشارها ایفاء کرده و در این مسیر، جامعه بین الملل را به همکاری بطلبیم.

سیدعمار حکیم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عمق استراتژیک عراق است و ما حدود 1300 کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم. همچنین منافع، رابطه ها و وابستگی هایی با هم داریم که امکان ندارد به آن بی توجه بود، ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به حکمت و هوشمندی رهبر آن، بر این بحران (نیز) فائق خواهد آمد.وی تصریح کرد: گمان نمی کنم که جمهوری اسلامی ایران میلی به جنگ داشته باشد، آمریکا و منطقه نیز جنگ را به نفع خود نمی بینند.

در پی اعلام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر از سرگیری دور جدید تحریم ها علیه ایران، «حیدر عبادی» نخست وزیر و «فواد معصوم» رئیس جمهور عراق، در ارتباط با آن، موضع گرفتند. معصوم گفت، عراق نمی تواند با آمریکا در تحریم علیه ایران، همراه شود.

عبادی هم اعلام کرد، عراق ناگزیر از اجرای تصمیمات واشنگتن است!

اما «نوری مالکی» معاون رئیس جمهور عراق هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد، از سرگیری تحریم ها علیه ایران، نقض آشکار قوانین بین المللی است.

این موضع گیری های متفاوت درباره قضیه تحریم ها، نشان می دهد که مقامات عراقی در این باره، با هم اختلاف نظر دارند.