آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۵۶
اقتصاد
۵

تقاضا سکه را گران کرد

محمد کشتی آرای ( عضو اتحادیه طلا و جواهر)

بازار سکه و ارز روز چهارشنبه خود را با روالی نو پشت سرگذاشت. در حالی که به نظر می رسید روال کاهشی قیمت ها در بازار ادامه داشته باشد و با عرضه سکه های پیش فروش شده، قیمت ها بیش از آنچه در روز سه شنبه شاهد آن بودیم، کاهش یابد اما با عدم عرضه سکه های پیش فروشی در بازار و رشد تقاضای خرید، مجددا شاهد افزایش قیمت سکه از همان صبح روز گذشته بودیم. در همین حال نمی توان از تاثیری که افزایش قیمت ارز بر بازار سکه می گذارد نیز گذشت. روز گذشته قیمت دلار در بازار مجددا با افزایش روبه رو شد و به بیش از 10 هزار تومان رسید که این افزایش با عدم عرضه سکه های پیش فروش شده و افزایش تقاضای خرید، شرایط برای افزایش مجدد قیمت ها را فراهم کرد.

دیروز اگر چه روز نخست باز شدن صرافی ها بعد از اجرای بسته سیاست ارزی دولت بود، اما اختصاص ارز به عده خاصی از کالاها و رشد قیمت دلار موجب شد تا بازگشایی صرافی ها هم نتواند جو روانی برای کاهش قیمت ها ایجاد کند. البته این روال را نمی توان دال بر عدم کارایی بسته ارزی خواند و باید کمی صبور بود، چرا که به نظر می رسد در هفته آینده بازار واکنش بهتری به اجرای بسته نشان خواهد داد و قیمت ها واقعی تر خواهد شد.

در همین حال نمی توان از کنار تفاوت قیمت های سکه های پیش فروش شده در مرحله دوم و مرحله نخست گذشت، سود کمتری که در این مرحله نصیب خریداران می شد، موجب شد تا تمایل کمتری برای فروش سکه به وجود آید. این در حالی است که با توجه به روال عرضه سکه ها در مرحله نخست پیش بینی ها شکست مجدد قیمت ها با عرضه سکه های پیش فروشی بود. با توجه به اینکه امروز (پنجشنبه) نیز بازار تا ظهر بیشتر فعال نیست، نمی توان پیش بینی خوبی برای بازار داشت و بهتر است، منتظر هفته آینده و واکنش بازار به بسته اجرایی و تصمیمات جدید دولت بود.