آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
ایران جمعه: تاریخ
۱۷

25 مرداد 1332

رفراندوم انحلال مجلس هفدهم

در پی اختلاف دکتر محمد مصدق نخست وزیروقت با نمایندگان مجلس هفدهم، دولت تصمیم به برگزاری همه پرسی جهت انحلال هفدهمین دوره مجلس شورای ملی گرفت. این رفراندوم از روز 12 مرداد 1332 در تهران و 19 مرداد در سراسر کشور برگزار شد. حدود 12میلیون نفر واجد شرایط شرکت در رفراندوم بودند و همه پرسی با تایید 99.9 درصد مردم تصویب شد. محمد مصدق انحلال مجلس را اعلام کرد و 21 مرداد از شاه درخواست کرد مجلس را منحل کند اما محمد رضا پهلوی هیچ اقدامی دراین زمینه انجام نداد و نخست وزیردر روز25 مرداد انحلال مجلس هفدهم را اعلام کرد.

روزنامه کیهان روز شنبه 24 مرداد، اعلامیه وزارت کشور درباره نتیجه رفراندوم در سراسر کشور را بدین شرح منتشر کرد:

در اجرای تصویب نامه شماره 14160 مورخ 5/4/1332 هیات وزیران مربوط به مراجعه به آرای عمومی درباره انحلال یا ابقای مجلس هفدهم، وزارت کشور به اطلاع هم میهنان محترم می رساند که نتیجه اخذ آرای همه نقاط کشوربه استثنای دو بخش دشتیاری و پژمان بلوچستان به این وزارت اعلام نشده است.

چون در نقاط مذکور وسایل مخابرات موجود نیست، وصول گزارش اخذ رای درآن دوجا به مراکزی که واجد وسایل مخابرات باشند، مدتی طول می کشد و آرای دو محل مذکور تاثیری درنتیجه امر ندارد. وزارت کشور به استناد تصمیمی که هیات محترم وزیران در جلسه مورخ21 /5/1332 در این باب اتخاذ کرده اند، اعلام می دارد که در مراجعه به آرای عمومی در شهرستان تهران و سایر شهرستان های کشور، دو میلیون و چهل و پنج هزار و ششصدو پنجاه و نه رای اخذ شده است که دو میلیون و چهل و چهارهزار و سیصد و هشتاد و نه رای موافق با انحلال مجلس هفدهم و هزار و دویست و هفت رای مخالف با انحلال مجلس هفدهم است.