آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
سیاسی
۲

کنایه ظریف به امریکا: روابط بین الملل، مسابقه ملکه زیبایی نیست

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که جهان از یکجانبه گرایی امریکا به ستوه آمده است.به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در توئیتی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات امریکایی علیه ایران و فشار آنها بر دیگر کشورها جهت کاهش روابط با ایران، نوشت: کج خلقی و درشت گویی توئیتری این واقعیت را تغییر نمی دهد که جهان از یکجانبه گرایی ایالات متحده به ستوه آمده است. توقف تجارت با ایالات متحده و از بین بردن 100 هزار شغل در امریکا مشکلی برای ما ایجاد نمی کند اما جهان دیگر از دیکته های توئیتری پیروی نمی کند. این موضوع را از اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ده ها شریک تجاری دیگر ما بپرسید.

او همچنین در ادامه این توئیت با ذکر عبارت «یادآوری» نوشت: روابط بین الملل مسابقه ملکه زیبایی با کلیشه های خسته کننده درباره تمایل به صلح جهانی نیست و اولین بار هم نیست که یک جنگ طلب ادعا می کند که برای «صلح جهانی» جنگ راه می اندازد.

همچنین ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اظهارات مقامات نظامی در حوزه سیاست خارجی گفت: «دنیا به جایی رسیده که هرکس در هر جایی صحبت می کند، برای یک گروه کوچکی صحبت نمی کند و شنوندگان ما جهانی شده اند. امیدوارم همه دوستان ما وقتی صحبت می کنند متوجه این واقعیت باشند که در یک گروه کوچک صحبت نمی کنند، بلکه باید دقت لازم را هم انجام دهند که برای دنیا صحبت می کنند و مهم تر از آن، دوستان ما در رسانه هم به این واقعیت توجه داشته باشند که دقت کردن در انعکاس صحبت ها، بسیار مهم است.»

وزیر امور خارجه کشورمان حرکت زیگزاگی دولتمردان امریکا میان ادعای تمایل به مذاکرات و ادعای اعمال فشار بی سابقه به ایران را نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن امریکا دانست و گفت: «فضای روانی ما نباید از این حرکات متاثر شود. دنیا امروز تمایل ندارد تحریم های امریکا را اعمال کند و کشورهای مهم و مختلف دنیا در حال تلاش هستند که در برابر این تحریم ها بایستند و حتما بخش اقتصادی ما هم در این حوزه فعال خواهد بود.»