آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
ایران جمعه: سیاسی
۸

سوال هفته

فرزانه خویینی

رئیس جمهور روحانی در گفت و گوی تلویزیونی خود بر اصل 59 قانون اساسی «رجوع به رای اکثریت مردم» تاکید کرد. چرا تاکنون از این ظرفیت در کشور استفاده نشده و اگر قرار باشد این تابو شکسته شود، پیشنهاد شما همه پرسی بر سر چه موضوعی است؟

حجت الاسلام حسین انصاری راد رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم: بنیاد قانون اساسی و جمهوری اسلامی مبتنی بر رای مردم است. بنابراین اگر احساس شود که جایی مردم ناراضی هستند و نظر عموم با سیاست هایی خاص همراه نیست؛ شایسته است که به اصل 59 قانون اساسی رجوع کنیم.

فرضا یکی از مسائلی که سال ها پیرامون آن بحث و گفت و گو می شود مساله ارتباط با امریکاست. در موارد مشابه می توان به اختلافاتی که گاهی میان جناح های سیاسی کشور درخصوص برخی مسائل وجود دارد، اشاره کرد. در کل، بهترین راه، رجوع به بنیاد و اساس اعتبار جمهوری اسلامی یعنی رای اکثریت مردم است. این امری طبیعی و مبنا در حکومت های مردمی است. وقتی بنیاد مشروعیت یک نظام و سیاست های محکم بر رای مردم استوار است، هرجا اختلافی پیش آمد و کشور به بن بستی برخورد کرد می توان به آرای عمومی مراجعه کرد و همه باید تسلیم آن شوند.

به دلیل اینکه ما مشکلات خاص خودمان را داریم. کشور از همان اوایل انقلاب دچار جنگی 8 ساله شد و بعد درگیر عمران و سازندگی بود و اختلافاتی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان پیش آمد. به هر صورت برای بحث برگزاری یک اجماع باید جامعه نخبگان، بزرگان و زمامداران کشور به نقطه ای برسند که با هم تفاهم و اجماع کنند و بپذیرند که بر سر مساله ای اختلافی، بن بستی وجود دارد که باید به آرای عمومی مراجعه شود و فصل الخطاب، رای عمومی و خواست مردم باشد.

برای مثال می توان به جریان اخیر انگلستان، برگزیت، «جدا شدن از اتحادیه اروپا» اشاره کرد که مساله ای حساس بود؛ چرا که نیمی از بریتانیا یک طرف و نیمی دیگر در طرفی دیگر بود. گرچه این مساله بسیار حساس بود و همچنان مشخص نیست که فواید و مضار آن چیست؛ ولی بالاخره این کشور تسلیم برگزاری رفراندوم و رجوع به آرای عمومی شد. با اعتماد به رای اکثریت برگزیت را انجام دادند و به دنبالش هستند. بنابراین انسجام و وحدت کشور و اعتماد عمومی مملکت وابسته به این است که ما به اصل ثابت مسلم محکم همگی تن بدهیم و آن آرای عمومی است.