آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
فن آوری
۶

وزارت دفاع امریکا به نبرد ویدئوهای قلابی می رود

پیشرفت فناوری، تولید فایل های ویدئویی و صوتی قلابی را ممکن کرده که در آنها با استفاده از هوش مصنوعی شخصیت های سیاسی مشهور جهان اظهارات دروغینی را بر زبان می آورند. در این راستا وزارت دفاع امریکا به مقابله با فایل های صوتی و ویدئویی که با هدف دروغ پراکنی در جهان طراحی و تولید می شوند، می رود.

به گزارش مهر، در این فایل های صوتی و تصویری به عنوان مثال اظهارات تند و جنگ طلبانه به رئیس جمهوری کشوری نسبت داده می شود تا کشوری دیگر به واکنش تند و خصمانه تحریک شود. این نوع فایل های صوتی و ویدئویی تقلبی به «دیپ فیکس» مشهور شده اند.

آژانس دارپا وابسته به وزارت دفاع امریکا از چندی قبل برنامه ای به نام Media Forensics را ابداع کرده تا با استفاده از آن بتواند این فایل های صوتی و ویدئویی قلابی مبتنی بر هوش مصنوعی را شناسایی کند. با این حال کارشناسان بیم دارند که پیشرفت فناوری و افزایش دقت این نوع فایل ها شناسایی آنها را دشوار سازد. در سال 2017 با استفاده از همین فناوری ویدئوهایی از «نیکولاس کیج» بازیگر امریکایی در فیلم هایی منتشر شد که وی هرگز در آنها حضور نداشت. از این روش برای افزودن برخی بازیگران زن هالیوود به فیلم های هرزه نگارانه نیز سوء استفاده شده است و در مواردی نیز گفتاری دروغ به چهره های سیاسی مشهور جهان نسبت داده شده است. بتازگی برنامه موبایلی به نام FakeApp هم عرضه شده که تهیه ویدئوهای قلابی را ساده تر کرده است.