آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۸
ایران جمعه: جامعه
۹
یادداشت 1

رضایت از زندگی با ژست چشم و هم چشمی

پرستو رفیعی

کارنامه دختر عموت رو دیدی؟ این همه امکانات داری بازهم نمی تونی مثل پسردایی رضا باشی؟ مگه تو چی کم از پسرعموت داری که او همیشه زبانزد فامیله و تو همیشه یه قدم عقب تر؟

اینها جملاتی هستند که بسیاری از والدین با به زبان آوردن آنها سعی می کنند حس رقابت و تلاش برای کسب موفقیت را در فرزندشان زنده کنند. خیلی ها گمان می کنند اندکی حسادت نسبت به دیگران می تواند انگیزه خوبی برای تلاش بیشتر فرزندانشان و طی کردن پله های موفقیت با سرعت بیشتری باشد.

اما همین جملاتی که محکم تر از پتک بر سر کودکان فرود می آید و همین اندک حسادت می تواند همچون آتش زیر خاکستر در آینده ای نه چندان دور و در دوران بزرگسالی فرد را از مسیر رشد و ترقی منحرف کرده و به بیراهه بکشاند. چشم و هم چشمی هایی که امروزه آرامش را از بسیاری از ما گرفته است و احساس رضایت از زندگی را به حداقل ممکن رسانده است؛ همگی ریشه در تربیت دوران کودکی افراد دارد.

پدیده چشم و هم چشمی مخصوص به قشر خاصی نیست، زن و مرد هم نمی شناسد. کوچک و بزرگ، پیر و جوان فرقی نمی کند کوچک ترین غفلت کافی است تا همه در باتلاق این ناهنجاری گرفتار شوند و همواره خود را با دیگران مقایسه کنند و از آن بدتر اینکه این افراد ناخواسته چشم و هم چشمی را در خود تقویت می کنند.

از دست دادن آرامش، کم رنگ شدن احساس رضایت در زندگی، گرفتاری در دام افسردگی، ایجاد شکاف در روابط اجتماعی و خانوادگی، از دست دادن اعتماد به نفس و رقابت های ناسالم مالی همگی از عواقب چشم و هم چشمی هایی است که در زندگی افراد ریشه دوانده است.

متخصصان معتقدند برای رهایی از این پدیده ناهنجار باید در گام نخست از بیان جملاتی که حس حسادت و مقایسه را در کودکان ایجاد می کند یا آنها را تحقیر می کند، پرهیز کرد. بررسی عواملی که باعث ایجاد چشم و هم چشمی می شود و همچنین ترسیم اهداف و موفقیت های شخصی با توجه به توانمندی های خود و تلاش برای رسیدن به آنها گام های موثر دیگری است که در دوران بزرگسالی هم شما را در رهایی از دام چشم و هم چشمی یاری می کند.