آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۹
فرهنگی
۸

حال و روز پل استر در 70 سالگی

پل استر، خالق مجموعه رمان سه گانه «نیویورک» بعد از مدت ها سکوت، بتازگی از نگرانی این روزهایش در ارتباط با دونالد ترامپ گفته؛ او بدترین اتفاق ممکن برای امریکا را در این می داند که «نهادهایی همچون قانون اساسی و عدالت زیر فشارسیاست های این رئیس جمهور، مثل صابون ذوب شوند.» در بخشی از ترجمه تازه ترین مصاحبه استر، او گفته است:«طی یک سال و نیم گذشته آنان دارند کشور را تکه تکه می کنند، اتفاقی که تماشای آن واقعا وحشتناک است.»

استر آخرین کتاب خود «4321» را که چندی پیش منتشر شده، آخرین نوشته اش نمی داند و تاکید کرده که از همین حالا مشغول نوشتن کتابی دیگر درباره زندگی و آثار «استیون کرین»، نویسنده امریکایی قرن نوزدهم است. استر که به هفتمین دهه زندگی اش قدم گذاشته، حس پیرشدن را با نقل قولی از «جورج اوپن» شاعر توصیف کرده و گفته است: «اتفاق عجیبی است که بخواهد برای پسری کوچک بیفتد.»

او گفته که می داند فرصت زندگی اش رو به پایان است اما این مساله را عاملی برای ناراحتی نمی داند و حتی تاکید کرده که از همیشه شادتر است و کمتر از قبل احساس نگرانی می کند. استر تاکید کرده است که این روزها چیزی برای غر زدن ندارد و همین که تا الان زنده بوده، مهم ترین دلیل خوش شانسی اوست.

او درباره کتاب «4321» که طولانی ترین نوشته تمام عمر کاری اش به شمار می آید هم گفته: «هرگز فکر نمی کردم چنین رمان طولانی ای بنویسم. علاقه خیلی شدیدی به رمان های طولانی ندارم. اما در نهایت خود داستان باعث طولانی شدن رمان شد.»

از پل استر تاکنون 18 عنوان کتاب (گاه با دو ترجمه متفاوت) راهی کتابفروشی های ایران شده اند و استر را به نویسنده ای تقریبا پرخواننده در ایران تبدیل کرده اند.