|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/5/20: اين «پدر» شبيه هيچ پدر ديگري نيست!
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7111
شنبه 29 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6849 20/5/97 > صفحه 8 (فرهنگي) > متن
 
      


اين «پدر» شبيه هيچ پدر ديگري نيست!
اين شب ها شبكه دو سريالي پخش مي كند كه به خاطر ضعف هاي فراوان بر سر زبان ها افتاده است

نويسنده: مازيار معاوني


    
    سريال تلويزيوني «پدر»، بيش از اينکه بخواهد به دليل داستان يا بازي بازيگرانش مشهور شود، بواسطه گاف هاي فيلم و انتشار سکانس هاي بحث برانگيز آن در فضاي مجازي به شهرت رسيده و محتواي سريال و رفتار کاراکترهاي آن با جامعه ايراني فاصله زيادي دارد.
    سريال «پدر»، در شب هايي که بسياري از شبکه هاي تلويزيوني رو به باز پخش سريال هاي تکراري زده اند، ميدان بي رقيبي براي ديده شدن دارد، در اين گزارش تحليلي نگاهي به سريال «پدر» شبکه دو سيما داريم.
    
    شبکه دو، شبکه سريال هاي شکست خورده!
    به دنبال شکست کامل سريال نوروزي «تعطيلات رويايي» که با هيچ متر و معياري حتي در رسته مجموعه هاي متوسط تلويزيوني هم جاي نمي گرفت و پخش خنثي و کم اثر سريال رمضاني «بچه مهندس» که به جز بازي نسبتاً خوبي که از بازيگران کودکش گرفته بود چيز ديگري در چنته نداشت، حداقل انتظاري که از دست اندرکاران آثار نمايشي دومين شبکه قديمي سيما مي رفت، جبران ناکامي هاي هشت، نه ماهه اخير اين شبکه (بعد از اتمام سريال خوب و متفاوت «سايه بان») در عرصه آثار نمايشي بود که متاسفانه به هيچ عنوان برآورده نشد.
    
    روي کاغذ همه چيز در حد متوسط است
    با همه نکات به ظاهر مثبت، ولي براي اهل فن و کارشناسان حوزه تلويزيون که کمتر مرعوب جاذبه هاي تبليغاتي مي شوند ترکيب سازندگان کليدي مجموعه يعني «حامد عنقا» به عنوان نويسنده و تهيه کننده و بهرنگ توفيقي به عنوان کارگردان، نتيجه اي بهتر از يک محصول متوسط نمايشي را نويد نمي داد.
    «حامد تهراني» قهرمان مرد داستان که نقش اش را پسر دوم سعيد سهيلي کارگردان و برادر کوچک تر ساعد سهيلي ايفا مي کند و لابد بايد باورمان هم بشود که با تلاش و کوشش خود و بدون استفاده از روابط پدر و برادرش به نقش اول يک سريال تلويزيوني رسيده است، قرار است شمايل يک چهره مثبت متشرع و با اخلاق را برايمان به نمايش بگذارد از همان قهرماناني که در سال هاي ابتداي دهه شصت و در سينماي موسوم به گلخانه اي آن سال ها زياد مي ديديم و البته کمي بعدتر اغراق آميز بودن اين قهرمانان دست ساخته و عدم تطابقشان با آدم هاي واقعي اجتماع مورد انتقاد همه مخاطبان عام و خاص قرار گرفت، حالا اينکه چطور در نيمه دوم دهه نود و بدون درس گرفتن از آن تجارب ارزنده دوباره فيلمنامه اي نوشته مي شود که قهرمانش را اينچنين غيرواقعي، باور ناپذير و کارتوني ترسيم کرده را بايد از مسئولان فيلم و سريال شبکه دو و در جايگاهي بالاتر از کليت تلويزيون پرسيد!!!
    
    پدر، از ما خيلي دوري!
    اينکه در بحبوحه اجتماعي فعلي که هجوم غيرقابل کنترل تکنولوژي و رنگ باختن سنن و آداب مورد احترام و پسنديده اي از جمله قيديت به دين و اخلاق، پاس داشتن حرمت بزرگ تر و... به يکي از شوم ترين و مذموم ترين پديده هاي مبتلا به نسل جوان بدل شده، کاراکتري ترسيم شود که برخلاف اين طرز فکر و سلوک مسموم گام بردارد که بعيد است مورد اعتراض و انتقاد کسي باشد ولي نبايد از اين نکته غافل شد که تلويزيون در يک فضاي جغرافيايي واقعي به نام ايران و براي مخاطبان واقعي اي که همان مردم اين سرزمين هستند سريال مي سازد نه براي جمعي بيننده در زمان و مکاني خيالي و رعايت همين نکته ايجاب مي کند که اجزاي داستان از سوژه گرفته تا پرسوناژها و ديگر ارکان داستاني از حداقل باور پذيري و احترام به درک بيننده برخوردار باشند. در کدام آموزه اخلاقي، عرفي و شرعي گفته شده که فرد مقيد به اين آموزه ها، بايد در برابر هجمه هاي اجتماعي نظير همان اتفاقي که در دانشگاه براي «حامد» رخ داد به جاي واکنش هاي معقول و منطقي از خود يک چهره پاستوريزه بي خاصيت و يک قهرمان کارتوني که براحتي توسط ديگران دست انداخته مي شود ترسيم کند؟ در طراحي اين شخصيت کدام انطباق با واقعيات اجتماعي مورد نظر قرار گرفته که به چنين خروجي اي منتهي شده است؟ اين همه انفعال و ضعف در برابر جنس مخالف به بهانه حفظ اخلاقيات از کجا مي آيد؟ آن به ميان حياط دانشگاه پريدن را چگونه مي توان پشت سنگر اخلاق مداري توجيه کرد؟ شگفت آور است که حتي از قهرمانان سريال هاي دو دهه پيش هم عقب تر رفته ايم، محمد منصوري مثبت و با اخلاق سريال «درپناه تو» که زنده ياد حسن جوهرچي به زيبايي نقش اش را بازي مي کرد، يک نمونه واقعي و قابل باور از پسر دانشجوي متعلق به يک خانواده شهيد در ميانه هاي دهه هفتاد را به ذهنمان مي آورد ولي آيا «حامد تهراني» به جز گريم معصومانه اي که برايش در نظر گرفته شده شباهت ديگري با محمد منصوري و ديگر قهرمانان قابل باور آن دوره زماني دارد.
    
    سريال هايي با فيلمنامه هاي بي چفت و بست
    گذشته از نارسايي پررنگ شخصيت پردازي، سريال پدر، در ابعاد ديگر هم لنگ مي زند. طراحي خانواده عموي ليلا هيچ نشانه اي از خلاقيت و تلاش براي يک پرداخت هنرمندانه به دست نمي دهد. همان دستمايه از مد افتاده عشق يک طرفه پسرعمو به دخترعمو که سال هاست است از دايره فيلمنامه نويسي تلويزيون و سينما خارج شده بدون آنکه پيش زمينه خوب و مناسبي برايش صورت بگيرد و چفت و بست هاي دراماتيک آن طراحي شده باشد به بدنه داستان تزريق شده است آن هم با انتخاب نامناسب نيما رئيسي در نقش پسرعمو که با بازيگر ليلا (ريحانه پارسا) دست کم دو دهه اختلاف سني دارد و انتخاب خيلي بدتر مسعود فروتن در نقش عموي خانواده که با بازي ضعيف متکي بر حفظ ديالوگ خود تنها به کارنامه موفقش در کارگرداني تلويزيوني لطمه وارد کرده است. از پرداخت تخت و سطحي نوع ارتباط کاري پدر ليلا با برادر بزرگش هم که چيزي نگوييم بهتر است، آيا واقعاً در سيما مقوله اي به نام نظارت کيفي وجود دارد؟
    
     از ليلاي قصه تا ليلاي پدر
    جبار آذين منتقد پيشکسوت، درباره فيلمنامه ضعيف سريال «پدر» مي گويد: روزگاري فرهادها و مجنون ها براي رسيدن به شيرين ها و ليلاهاي خود به هر در مي زدند و کوه ها و بيابان ها را روي دوش و زير پا مي گذاشتند، ولي حالا و در دوران ما، ليلاها براي دستيابي به حامدهاي اشراف زاده ماشين شوي و حافظ قرآن! کفش آهنين به پا مي کنند و آواره کوچه و خيابان و کارخانه و مسجد و بيابان و راهروهاي تلويزيون مي شوند و به دختران جامعه ما مي آموزند که بايد سر وجان وعزت و آبرو را در راه عشق! فدا کرد و براي رسيدن به معشوق مايه دار، از همه چيز وحتي خانواده دست کشيد!
     اين منتقد با مقايسه ميان فيلمنامه «قصه غصه ليلا» نوشته مرحوم نعمت الله اسداللهي و مقايسه آن با سريال پدر، تصريح مي کند: آدم هاي اسداللهي به دنبال ليلاي آزادي و آزادگي بودند و آدم هاي ليلاي تلويزيون با تزئين در وديوار و تيتراژ به آيات الهي! درپي رساندن ليلا به حامد! آدم هاي ليلاي شادروان اسداللهي، همچنان براي وصل به ليلاي خود تلاش مي کنند و ليلاي تلويزيون درکنار حامد خود فالوده مي خورد. قصه غصه حامد و ليلا در تلويزيون با «تنهايي هاي ليلا» پيشينه دارد و با ساخته شدن بخش هاي؛«ليلا ازدواج مي کند»، «ليلا بچه دارمي شود»، «ليلا فارغ مي شود»، «ليلا...» ادامه خواهد داشت! بايد از تلويزيون اسپانسري ايران تشکر کرد که با پول و امکانات ملت، براي رفقا و آقازاده ها و نورچشمي ها فرش قرمزپهن کرده است تا آنها ليلا بازي کنند.
    سيدرضا صائمي منتقد فيلم نيز در گفت و گو با «ايران»، موفق نبودن سريال هاي تلويزيوني از جمله مجموعه پدر در جذب مخاطب را ناشي از عوامل درون متني و عوامل برون متني مي داند و مي گويد: از عوامل درون متني فامتورهاي مهم تکراري بودن قصه ها و فيلمنامه ها و تمام فاکتورهايي که مليت فيلمنامه را تشکيل مي دهند، عدم گردش درست بازيگران و استفاده بيش از حد از چهره هاي تکراري.
    عوامل برون متني بي اعتمادي عمومي نسبت به سيما که در مخاطبان ايجاد شده به عنوان مثال بي اعتمادي نسبت به بخش هاي خبري سيما به بخش هاي نمايشي اين رسانه هم سرايت پيدا کرده است. ضمن اينکه مخاطب امروز با مخاطب ديروز تفاوت هاي اساسي دارد و از يک تماشاگر منفعل، به يک کنشگر فعال تبديل شده است که بواسطه نرم افزارها و پيام رسان هاي اجتماعي، خودش صاحب رسانه و توليدکننده پيام محسوب مي شود.
    
    
    
    اين «پدر» شبيه هيچ پدر ديگري نيست! / اين شب ها شبکه دو سريالي پخش مي کند که به خاطر ضعف هاي فراوان بر سر زبان ها افتاده است
    


 روزنامه ايران، شماره 6849 به تاريخ 20/5/97، صفحه 8 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 71 بار
    



آثار ديگري از "مازيار معاوني"

  همه لذت فوتبال در خدمت آگهي بازرگاني / پايان فصل داغ فوتبال براي تلويزيون
مازيار معاوني، ايران 31/4/97
مشاهده متن    
  تا دير نشده / به بهانه پخش مسابقات واليبال از سيما
مازيار معاوني، ايران 30/3/97
مشاهده متن    
  بن بست فلاكت / نگاهي به «چهارراه استانبول»، ششمين فيلم مصطفي كيايي
مازيار معاوني، شرق 13/3/97
مشاهده متن    
  گيشه در تسخير سرگرمي / نگاهي به مقوله فروش فيلم هاي سينمايي
مازيار معاوني، اعتماد 9/3/97
مشاهده متن    
  هواي مه آلود سيما و پنجره كوچك اميد / نگاهي به پيشينه و جايگاه مجموعه هاي تلويزيوني مناسبتي رمضان
مازيار معاوني، ايران 23/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه انشا و نويسندگي
متن مطالب شماره 105، تير 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است