آرشیو شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۵
سلامت
۱۴
اعتراف های یک روزنامه نگار چاق

در غذا کشیدن هول نزنید

کالری های سلف سرویسی!

پریسا اصولی

احتمالا خاطرتان هست هر هفته قرار شد از پس یک چالش جدید در زمینه رسیدن به کاهش وزن بربیایم. این هفته نوبت چالش سلف سرویس بود! تعجب نکنید چرا که یکی از مهم ترین علل شکست رژیم های لاغری مهمانی ها و البته رستوران هایی است که غذا به صورت سلف سرو می شود و معمولا کنترلی روی غذا خوردن نداریم.

حالا اگر جزو گروه پرخورها باشیم و به اصطلاح در غذاکشیدن هول بزنیم نتیجه اش می شود چربی و چاقی. من به کمک این توصیه ها توانستم در چالش این هفته موفق باشم:

بعد از رسیدن سر میز غذاها رفتارتان را کنترل کنید. اول با دقت به همه غذاها نگاه کنید تا چشمتان سیر شود و در مرحله بعد از بین غذاهای موجود یکی را انتخاب کنید.

اگر از بین غذاهای متنوع نمی توانید تعداد محدودی را انتخاب کنید، هول نکنید و بشقابتان را از غذاهای مختلف پرنکنید. بهتر است سراغ غذایی بروید که بیشتر از همه دوستش دارید و به هر رستورانی که می روید همان را سفارش می دهید.

بچه ها، افراد میانسال و سالمندی که همراهتان هستند را در نظر بگیرید و اول برای آنها غذا بکشید. با این وقفه کوتاه، جلوی اشتهای کاذب شما گرفته می شود و درست و به اندازه غذا می خورید.

آرام و با حوصله غذا بخورید، چرا که تندتند غذا خوردن یعنی زیاد غذا خوردن و در نتیجه کالری های اضافه.

سعی کنید با چنگال غذا بخورید، چون مدت غذا خوردن بیشتر می شود و در عین حال حجم کمتری غذا می خورید.

نیازی نیست بشقابتان را پر از غذا کنید، چون اگر سیر نشدید می توانید برگردید و دوباره غذا بکشید. حواستان به کالری غذاها باشد.هشت تا 12 قاشق باقالی پلو با دو تکه گوشت متوسط فاقد چربی 600 تا 700 کالری دارد و به تنهایی یک وعده غذایی محسوب می شود در حالی که در مراسم سلف سرویس یکی از ده ها غذای انتخابی هر فرد است! همچنین 8 تا 12 قاشق زرشک پلو همراه نصف سینه مرغ 500کالری و هشت تا 12 قاشق پلو با یک کاسه کوچک ماست خوری خورشت فسنجان 750کالری و هر پرس تک نفره خوراک زبان و سبزیجات 450کالری دارد. حتی شما با خوردن صد گرم کرم کارامل حداقل 400کالری وارد بدنتان می کنید.