آرشیو یک‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۰
جهان
۲۲

مقام های امنیتی واشنگتن در اجلاس ناتو ترامپ را فریب دادند

کبری نظری

دور زدن رئیس جمهوری امریکا آن هم از سوی مقام های امنیت ملی این کشور برای حفظ یک توافق بین المللی از آن اتفاق های باورنکردنی و «نخستین» ها است که اگر روزنامه نیویورک تایمز فاش نمی کرد، شاید هنوز هم کسی از آن خبر نداشت. این روزنامه در گزارشی نوشت، مقام های امنیت ملی امریکا برای جلوگیری از خروج دونالد ترامپ از یک توافق سیاسی رسمی (ناتو)، پیش از برگزاری اجلاس ماه گذشته ناتو، با سفرای کشورهای عضو این ائتلاف نظامی دیدارهای مخفیانه ای کرده اند.

به گزارش «ایران» به نقل از نیویورک تایمز بنا بر اظهارات 5 مقام ارشد امریکایی و اروپایی مطلع که نامشان فاش نشده، بولتون در ماه ژوئن، هفته ها قبل از برگزاری اجلاس ناتو، از طریق سفیر امریکا در ناتو از بروکسل خواسته بود، بیانیه پایانی اجلاس ناتو را پیشاپیش و قبل از رسیدن ترامپ به اروپا، نهایی کنند زیرا این نگرانی را داشتند که مبادا در اجلاس ماه گذشته ناتو هم رئیس جمهوری امریکا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود.

این نقشه مقام های امنیت ملی امریکا تا حدودی کارساز بود و ترامپ در 11 جولای در اجلاس دو روزه ناتو در بروکسل باوجود وعده های سابقش، از ناتو خارج نشد و به بیان تهدیدهایی علیه این ائتلاف بین المللی بسنده کرد.