آرشیو چهارشنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۹
رسانه: رادیو و تلویزیون
۶
یادداشت

یک مستند صمیمی

سوگند آرامی

مخاطبان قاب جادویی تا امروز مستندهای بومی متفاوتی را از شبکه های مختلف سیما بویژه از شبکه مستند شاهد بوده اند، اما از روز شنبه 20 مرداد بیننده یک مجموعه مستند با نام «پارسین» هستند که جوایز مختلفی را از جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده که از مهم ترین آنها می توان به جایزه بهترین فیلم یونسکو از دومین مراسم جایزه آسیا پاسیفیک استرالیا، کسب تندیس تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره جهانی فیلم کارلووی واری جمهوری چک، جایزه بهترین فیلم مستند بلند از دوازدهمین جشن خانه سینما و... اشاره کرد.

راوی این برنامه، مهدی منیری است که خودش تهیه کنندگی برنامه را هم به عهده دارد. او سفری به چند استان داشته و به معرفی معماری بومی، لباس های محلی، غذاهای سنتی، بازی های محلی، صنایع دستی، موسیقی و مشاغل کهن میان اقوام مختلف ایران پرداخته است.

شیوه روایت او به حدی صمیمانه است که مخاطب با رویاپردازی خودش را کاملا در فضایی که او به تصویر می کشد و آن را روایت می کند، حس خواهد کرد. هر یک از مناطق مختلف کشور ویژگی های خاصی دارد، اما ما گاهی بسادگی از آنها عبور می کنیم، ولی همین ویژگی ها از دید مستندسازان پنهان نمی ماند و آن را به بهترین شکل برای مخاطب روایت می کنند.

منیری در این مستند به زیبایی، جنبه های مردم شناسی وجوه زندگی مردم ایران را روایت می کند و همین به جذابیت های بصری این اثر اضافه کرده و مخاطبان از دریچه ای تازه نگاه می کنند. در این مجموعه راوی در بیشتر موارد مانند افراد بومی در صحنه حضور دارد و در صورت امکان، اعمال و رفتار آن اشخاص را در کنارشان تجربه می کند و در همان زمان، موارد لازم را به اطلاع مخاطب می رساند.

*روزنامه نگار