آرشیو پنجشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۴
فرهنگی
۵

اولین جلد از «سیری در تطور ابعاد مختلف اندیشه های ایرانی» منتشر شد

شاهکارهایی از نثر معاصر فارسی

«ایران»: کتاب «فروغ فرزانگی» جلد نخست از مجموعه ای 12 جلدی است با عنوان «سیری در تطور ابعاد مختلف اندیشه های ایرانی» که به اهتمام سید مرتضی آل داوود زیر نظر مهدی محقق ازسوی انتشارات مگستان منتشر شده است. این مجموعه که سیری در تطور ابعاد مختلف اندیشه های ایرانی است، در نخستین مجلد با آثار و مقالاتی از مجتبی مینوی، لطفعلی صورتگر، حبیب یغمایی، محمد قزوینی، سعید نفیسی و عباس اقبال آشتیانی شروع می شود و در ادامه آن آثار و اندیشه های جمالزاده، سیمین دانشور، زرین کوب، اسلامی ندوشن و... جای گرفته و در بخش پایانی مطالبی از باستانی پاریزی، نادر نادرپور، پروفسور مینورسکی، محمد معین و ایرج افشار و... منتشر شده است.

سید مرتضی آل داوود گردآورنده و تدوین کننده این مجموعه در گفت و گویی کوتاه با «ایران» می گوید: «نثر تکامل یافته امروز، میراث نثر فارسی عصر مشروطه است. چنان که از صد سال پیش تاکنون بسیاری از متفکران، ادیبان و فلسفه دانان و داستان نویسان ایرانی آثار متعددی در قالب مقاله و کتاب پدید آورده اند که در جای خود شایسته تحسین است.»

این پژوهشگر در بخش دیگری از این گفت و گو درباره چگونگی گردآوری این مجموعه می گوید: «از چند دهه پیش گردآوری و تدوین و شرح گزیده آثار معاصران بویژه نثر نویسان رواج یافته و دسته ای از استادان ادبیات به منظور تدریس این رشته به دانشجویان یا استفاده علاقه مندان ادبیات به تدوین و نشر این گزیده ها پرداختند که برخی از آنها به سبب تبحر و تسلط گردآورنده و افزودن شرح واژه ها و گزارش دشواری ها و معانی لغات و اصطلاحات مقبولیتی بیشتر یافته و به چاپ های متعدد رسیده است و دسته ای دیگر در همان چاپ اول متوقف مانده است.»

آل داوود درباره نمونه آثار منتخب در جلد اول نیز می گوید: «جلد اول از گزیده آثار منثور دانشمندان و نویسندگان و اندیشمندان معاصر در حوزه های گوناگون ادبی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی است به وجهی که می توان آن را شاهکارهای نثر فارسی معاصر به شمار آورد.

در این گزیده کوشش شده که برترین آثار هر فرد انتخاب شود. این گزیده هر چند ترتیب موضوعی مدونی ندارد اما می توان آنها را به بخش های مختلف تقسیم بندی کرد. موضوعاتی مانند ادبیات تطبیقی و مقایسه آثار ادیبان شرق و غرب، ترجمه ادبیات اروپایی، تحقیقات و مطالعات تاریخی، مقالات و مطالب سیاسی و اجتماعی، ادبیات و پژوهش های ادبی معاصران و...» او در مورد مطالب مربوط به بخش ادبیات معاصر این مجموعه نیز این گونه توضیح می دهد:«مطالب این مجموعه درزمینه ادبیات معاصر به دو دوره تقسیم می شود، از مشروطه تا انقراض سلسله پهلوی، از پیروزی انقلاب تا امروز...مطالب مربوط به دوره اول که در مجلات ادبی مانند یادگار، ارمغان، یغما، سخن و مجله دانشکده ادبیات و برخی دستنوشته های منتشر نشده را شامل می شود. در مجموع موضوعاتی که در مرحله اول در نظر گرفته ایم به این شرح است.

جلد اول ادبیات معاصر در دو کتاب، جلد دوم تاریخ قاجار، جلد سوم تارخ مشروطه و شرح احوال رجال دخیل در مشروطه و شرح خدمات آن ها، جلد چهارم بررسی تاریخ قاجار از دیدگاه نویسندگان مختلف ایرانی، جلد پنجم جغرافیای تاریخی ایران، جلد ششم بررسی هنرهای نمایشی در ایران، جلد هفتم بررسی اسناد رسمی در تاریخ مشروطه، جلد هشتم سیر داستان نویسی در ایران، جلد نهم تحقیقات ایرانی نویسندگان خارجی، جلد دهم نهضت ترجمه در ایران، جلد یازدهم اسطوره شناسی تاریخ ایران، جلد دوازدهم راپرت خفیه نویسان در دوره مشروطه است.»