|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/5/30: كارگرداني خلاق و پيشرو
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7068
شنبه 4 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6858 30/5/97 > صفحه 24 (صفحه آخر) > متن
 
      


گپ 
كارگرداني خلاق و پيشرو
لاله اسكندري به بهانه تجليل مسعود جعفري جوزاني، از اين هنرمند مي گويد

نويسنده: حسن همايون

مسعود جعفري جوزاني سينماگر و نويسنده امروز سه شنبه سي ام مردادماه در ملاير- زادگاهش – تجليل مي شود و از کتاب «گردش تصوير» گفت وگوي بلند زندگي نامه اي با اين هنرمند نيز رونمايي خواهد شد. لاله اسکندري هنرمند بازيگر در مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» به پرسش هايم درباره همکاري اش با اين کارگردان و ويژگي هاي کاري و حرفه اي مسعود جعفري جوزاني پاسخ داد.
    
    نخستين آشنايي هاي شما با مسعود جعفري جوزاني به چه زماني بر مي گردد؟
    من از سال هاي کودکي و نوجواني آثار جناب جعفري جوزاني را دنبال مي کردم و مخاطب فيلم هاي ايشان بودم، او از سينماگر هاي مهم و پيشرو در سال هاي دهه شصت خورشيدي سينماي ايران است، يادم هست در سال هاي دهه شصت دو فيلم «شير سنگي» و «جاده هاي سرد» را ساختند من آن ها را دوست داشتم. تا اين که اوايل دهه هشتاد به من پيشنهاد بازي در اين مجموعه تلويزيوني داده شد و من به دفتر شان رفتم و پس از بحث و گفت وگو درباره فيلمنامه از آن خوشم آمد و اين همکاري آغاز شد. «در چشم باد» روايت تاريخي جذابي داشت و به تاريخ معاصر ايران در فاصله يک سده مي پرداخت و از ميرزا کوچک خان جنگلي آغاز مي شد و تا آزادسازي خرمشهر ادامه پيدا مي کرد. جناب جعفري جوزاني، اشراف کاملي به قصه داشت و آن را به خوبي اجرا مي کرد. تجربه همکاري با ايشان بسيار جذاب و دلچسب بود. از طرفي مجموعه کاملي بود و چند نسل از بازيگر ها در اين سريال بازي کردند.
    
    تعامل مسعود جعفري جوزاني با عوامل فيلم چگونه بود؟
    او يکي از حرفه اي ترين سينماگر هاي ايراني است، دانش تاريخي گسترده و فهم خوبي از ادبيات دارند و برخلاف ديگر کارگردان ها، عموماً نويسندگي آثار خودشان را بر عهده دارند و در مجموعه «در چشم باد» هم خودشان نويسنده کار بودند و به جزئيات و ريزه کاري هايي به دقت مسلط بود و سير داستان را به خوبي مي دانست و به همين دليل، بازيگر را خيلي خوب در موقعيت نقش قرار مي داد. من به نسبت ديگر بازيگر ها، نقش کوتاه تري در اين مجموعه داشتم اما همان نقش نسبتاً کوتاه توام با خاطره هاي خوب بود و از راهنمايي هاي شان در آن همکاري نهايت استفاده را بردم. براي روشن شدن تلاش هاي او نقش خانمي تاجيک در اين سريال را به ياد بياوريد، درحالي که آن خانم بازيگر نبود اما با هدايت و راهنمايي کارگردان به خوبي از عهده اجراي آن نقش سنگين برآمد.
    
    ويژگي مهم و بارز کاري و شخصيتي جعفري جوزاني را چه مي دانيد؟
    او به بازيگر ها و ديگر عوامل فيلم بسيار اهميت مي داد و خيلي محترمانه برخورد مي کرد. مي دانيد که ساخت اين مجموعه چهار – پنج سال طول کشيد و در فواصل مختلف، وقفه اي براي فيلمبرداري و توليد «در چشم باد» رقم خورد اين مجموعه سال 1383 آغاز شد و در نهايت سال 1388 به پايان رسيد. اين که يک کارگردان چهار و پنج سال درگير نهايي کردن يک پروژه باشد واقعاً کار هر کسي نيست و چهره هايي مانند مسعود جعفري جوزاني و داود مير باقري از عهده آن بر مي آيند. طبيعي است در اين مدت طولاني توليد فيلم، گاه کارگردان از بي نظمي ها عصباني هم شود، اما سعي مي کرد آرامشش را حفظ کند؛ در هر حال معمولاً از گروه لباس گله داشت. در مجموعه به عوامل فيلم بسيار اهميت مي داد و يادم هست من در فيلمي ديگر سانحه اي برايم رخ داده بود، در بيمارستان بستري شدم. او از امريکا به ايران برگشت و به عيادتم آمد و اين ويژگي و رفتار او برايم بسيار ارزشمند بود. با بازيگر ها تعامل خيلي خوبي داشت و در يکي از سکانس ها من پيشنهاد کردم از قاب پنجره خودم را به پائين پرت کنم اما تاکيد کرد در صورتي که آسيب نمي بينيد، موافقم و ما بدون اينکه به ديگر همکاران از اين قصد حرفي بزنيم هنگام فيلمبرداري خودم را از پنجره به بيرون پرتاب کردم و فيلمبردار و ديگر عوامل صحنه فکر کردندمن واقعاً به بيرون پرت شدم و سراسيمه دورم حلقه زدند و وقتي متوجه شدند اين هم بخشي از بازي بوده است، خيلي استقبال کردند.
    
    گپ: کارگرداني خلاق و پيشرو / لاله اسکندري به بهانه تجليل مسعود جعفري جوزاني، از اين هنرمند مي گويد
    


 روزنامه ايران، شماره 6858 به تاريخ 30/5/97، صفحه 24 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 33 بار
    



آثار ديگري از "حسن همايون"

  پرتره مرد سياستمدار در جواني / روايت محمد هاشمي از جواني ابراهيم يزدي در نخستين سالمرگش
حسن همايون، ايران 6/6/97
مشاهده متن    
  يك تاريخ منحصر به فرد / روايت پرويز جاهد از موج نو سينماي ايران
حسن همايون، ايران 29/5/97
مشاهده متن    
  رويگرداني مخاطبان و مشتريان از كتاب هاي عامه پسند / مشاهدات ميداني و آمار فروش كتابفروشي ها حكايت از افت فروش آثار زرد در بازار كتاب پايتخت دارد
حسن همايون، ايران 25/5/97
مشاهده متن    
  انتظار طولاني خانم نقاش / «ايران» از تازه ترين اقدام ها براي احداث موزه ايران درودي گزارش مي دهد
حسن همايون، ايران 24/5/97
مشاهده متن    
  نويسنده اي براي دوران پسااستعمار / مهدي غبرايي از برنده نوبل ادبيات مي گويد كه در 85 سالگي درگذشت
حسن همايون، ايران 22/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه نمايش
متن مطالب شماره 236، ارديبهشت 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است