آرشیو شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۷۸
صفحه اول
۱
نگاه روز

دستاوردهای سفر

محمد کاظمی ( عضو کمیسیون حقوقی و قضایی)

سفر پوتین و اردوغان به ایران از این وجه که کشورهای منطقه در پی حل مسائل و مشکلات خاورمیانه هستند، باید مورد استقبال قرار گیرد. اینکه سه کشور موثر در موازنه قدرت منطقه در مورد مسائل مختلف به بحث و بررسی نشسته اند از سه منظر بسیار حائز اهمیت است و تعاملات بین سه کشور را افزایش خواهد داد.

اول اینکه بحث سوریه و بازگشت تمامیت ارضی سوریه در آینده نزدیک خواه نا خواه به امنیت منطقه مربوط است. امنیت منطقه برای همه کشورهای خاورمیانه مساله ای حیاتی است. اینکه هر سه کشور تصمیم گرفته اند که در مورد سوریه سیاست واحدی را اتخاذ کنند و یک حرکت منطقی و قوی داشته باشند، بسیار مهم است. حضور امریکا در سوریه حضور مطلوب و مفیدی نیست. امریکا اخیرا در مورد اتحاد کشورهای ایران، روسیه و ترکیه موضع گیری منفی داشته است و این امر نشان می دهد که این اقدامات منافع امریکا را به خطر انداخته است.

از منظر دوم این سه کشور نه تنها می توانند در مورد مسائل سوریه به تفاهم برسند بلکه در مورد تبادلات تجاری و مسائل اقتصادی می توان به نتایج خوبی رسید. به هر حال تحریم های اعمال شده علیه ایران، مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود آورده است. ایران برای عبور از این بحران ها باید بتواند روابط تجاری اش را با دو کشور ترکیه و روسیه افزایش دهد. روسیه به عنوان یکی از قدرت های جهانی و ترکیه به عنوان همسایه ایران اهمیت استراتژیک برای ایران دارند. همین که در این نشست استفاده از پول رایج دو کشور در مبادلات مالی و تجاری بین ایران و ترکیه مطرح شد، می تواند گام موثری در مباحث ارزی ما باشد.

از منظر سوم روسیه به عنوان کشوری که منابع زیادی دارد و می تواند مبادلات ارزی ما را تسهیل کند، باید مورد توجه قرار بگیرد. ما نیازمند همکاری و همراهی موثر روسیه و ترکیه هستیم که می توانند در خصوص میزان اثرگذاری تحریم ها بر کشور کارساز باشند. مرز ترکیه می تواند مبادلات بازرگانی را برای ایران تسهیل کند و هم در مباحث ارزی و مسائل مالی و تجاری روسیه کمک مهمی می تواند به ایران بکند. به هر حال طی این دیدارها دستاوردهای مهمی به دست آمده و امیدواریم که روابط سه کشور هر چه بیشتر تقویت شود تا بتوان هرچه بیشتر منافع ملی کشور را تامین و تضمین کرد.