آرشیو سه‌شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۹
اقتصاد
۳
یادداشت

توزیع یارانه غیر نقدی در شرایط تورمی

محمد حسینی

یکی از درآمدهایی که در بودجه سالانه تعیین می شود پیش بینی فروش نفت است که برای سال 97 این رقم 160هزار میلیارد تومان تعیین شد و تاکنون 110 هزار میلیارد تومان آن تحقق یافته است.

نمایندگان مجلس و دولت هر دو به فکر معیشت مردم هستند و بر اساس تصمیم شورای هماهنگی سران سه قوه و همچنین تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد معیشت مردم نمایندگان و دولت بر آنند تا یارانه کالایی غیرنقدی به مبلغ 150 هزار تومان را به اقشار کم درآمد تحویل دهند. هنوز ابعاد و جزئیاتی از این طرح مشخص نیست اما به محض اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اطلاعات اقشار کم درآمد این کار وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته حدود 50 هزار میلیارد تومان برای طرح معیشت اقشار کم درآمد باید در نظر گرفته شود که مازاد درآمد دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان است. البته باید در نظر داشت از 13 آبان ماه به بعد صادرات نفت ما از دو میلیون و 400 هزار بشکه به یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و باید ملاحظات کاهش درآمدهای دولت در شش ماهه دوم سال را در نظر گرفت.

مازاد درآمد دولت در حساب خزانه دولتی قرار دارد و دولت بخشی از این پول را هزینه کرده است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته درآمدهای مالیاتی محقق نشده و از محل مازاد فروش نفت تامین شده است. در بودجه پنج دوازدهم (پنج ماه ابتدایی سال) 125 درصد افزایش درآمد از حوزه صادرات نفت داشتیم اما از محل درآمدهای مالیاتی تنها 60 درصد آن در همین زمان محقق شده که کسری درآمد مالیاتی را از مازاد درآمد فروش نفت برداشت کردند.

صاحب امتیاز: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مدیر مسئول: مهدی گیوه کی
تلفن روزنامه: ۰۲۱-۲۳۰۰۴۰۰۰
روزنامه‌های عضو