آرشیو چهارشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۴
بچه های کوچه پشتی
۱۶

فیلم دیدن بدون ترس زلزله

یگانه خدامی

حتما یادتان می آید که چند ماه پیش در کرمانشاه زلزله شدیدی آمد. شاید خودتان هم جزو کسانی باشید که همراه پدر و مادرتان به زلزله زده ها کمک کردید.

شرایط زندگی مردم این مناطق هنوز زیاد خوب نیست برای همین کسانی هستند که هر طور که می توانند به زلزله زده ها کمک می کنند. آنها بچه ها را هم در کمک هایشان فراموش نمی کنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند روز پیش در 4 شهر و روستا یعنی سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، ازگله و کوئیک حسن با همکاری شرکت فیلیمو برای بچه ها فیلم و انیمیشن نمایش دادند. بچه های مناطق زلزله زده هنوز هم می ترسند چون در شهرهایشان پس لرزه های زیادی می آید. خیلی هایشان در کانکس زندگی می کنند و خانه ای ندارند. دل شان شور می زند که نکند دوباره زلزله شدیدی بیاید اما این فیلم ها کمک کرد آنها چند ساعتی مثل همه بچه ها بدون فکر و دلشوره زلزله کنار یکدیگر بخندند و شاد باشند.

فیلم ها هم همان هایی بود که حتما شما هم دوستشان دارید؛ انیمیشن های فردیناند، ماشین ها، زوتوپیا، بچه رئیس و همسایه من توتورو و فیلم بالش ها.

اسم این طرح «تماشای زندگی» بود و بچه ها از آن خیلی استقبال کردند و دوستش داشتند. از وقتی ماشین کانون وارد منطقه زندگی شان می شد، دورش جمع می ‎شدند و می پرسیدند چه زمانی برنامه شروع می شود و دوستانشان را هم خبر می کردند تا بیایند. بعد روی حصیرهایی که برایشان انداخته بودند، می نشستند و روی یک پرده بزرگ فیلم ها را کنار بچه های دیگر و حتی بزرگترهایشان می دیدند. با همین کار چند ساعتی ترس هایشان از یادشان رفت و آرامش پیدا کردند.

بچه ها بعد از نمایش فیلم برای کسانی که این کار را برایشان انجام می دادند، نقاشی می کشیدند یا دعوتشان می کردند با آنها غذا و چای بخورند و به این شکل از آنها تشکر می کردند. اتفاقات بامزه هم در این روزها افتاد. مثلا برای تولد یکی از بچه ها عکس او را روی صفحه نمایش بزرگ انداختند و چند دقیقه همه با هم آهنگ تولدت مبارک را خواندند. بچه های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، ازگله و کوئیک حسن حتما این شب ها به یادشان می ماند.