آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۵
اجتماعی
۲۱

وزیر بهداشت: انبارهای داروی کشور تحت نظارت کامل است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از آنجا که همه انبارهای داروی کشور تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد، احتمال احتکار دارو بسیار پایین است و اگر هم دارویی احتکار شده باشد، داروهای تاریخ گذشته و قاچاق است. به گزارش ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی افزود: دولت تضمین کرده ارز 4200 تومانی را تا پایان فروردین 98 در این زمینه اختصاص دهد و هیچ دلیلی برای احتکار دارو وجود ندارد و قیمت هر دارو که وارد بازار می شود نیز مشخص است.

وی در پاسخ به سوالی درباره کمبود دارو، گفت: روزانه چندین نوبت از من، معاونین و مسئولان حوزه دارو سوال می شود که غیر مستقیم القا می کند که نکند قرار است واقعا اتفاق خاصی در حوزه دارو رخ بدهد. حوزه دارو و تجهیزات پزشکی جزو اولویت های دولت است و واردات چه در مواد اولیه و چه مواد جانبی و تجهیزات پزشکی صورت می گیرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نزدیک به 15 هزار قلم دارو در کشور وجود دارد که ممکن است از این تعداد درباره 20، 30 یا 50 قلم دارو کمبودهایی ایجاد شود، اکنون به استناد مصوبه مجلس از داروهایی که مشابه تولید داخل دارد یا جزو داروهای بیماران خاص نیست حمایت ارزی صورت نمی گیرد و بقیه موارد روال معمول خود را دارد. قاضی زاده هاشمی درباره شفاف سازی دریافت کنندگان ارز دولتی، اظهار داشت: اگر منظور اعلام لیست است، در اختیار بانک مرکزی است و آنها دسترسی دارند.

وی اضافه کرد: فرد یا شرکتی که از ما درخواست ارز می کند اگر جزو مواردی باشد که ما قیمت گذاری کرده ایم، آن را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت می فرستیم و آنها هم آن را برای بانک مرکزی ارسال می کنند. بانک مرکزی ارز را تخصیص داده و در نهایت بانک عامل آن را تامین می کند، در بسیاری از موارد ممکن است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید نشده یا بانک مرکزی تخصیص نداده یا تخصیص داده شده اما تبدیل به ارز نشده است. قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اگر بخواهیم از قاچاق دارو پیشگیری کنیم باید ارز نیمایی را در اختیار واردکننده قرار دهیم تا آن را از بورس تهیه کنند، اما قیمت برای مردم تغییر نکند و مابه التفاوت را دولت از نرخ ارز بدهد، راه دیگر برخورد است که در اختیار ما نیست و به وزارت کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط می شود.