آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۵
ایران زمین
۱۹

تالاب کجی نمکزار در فراق پرندگان مهاجر

تالاب «کجی نمکزار» نهبندان در خراسان جنوبی این روزها در فراق پرندگان مهاجر روزگار می گذراند. این تالاب معمولا با بارش های پاییزی تا اوایل فروردین ماه شروع به آبدهی می کند اما امسال به دلیل بارندگی اندک، آبگیری در آن انجام نشد.

به گزارش ایرنا، «محمد کاظم شکرگزار»، رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان به لغو دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی به دلیل نبود آب در تالاب اشاره کرد و افزود: پرندگان مهاجر تالاب نیز تعدادشان امسال بسیار کم شده است.

وی با بیان اینکه 200 میلیون تومان برای نهالکاری اطراف تالاب هزینه شده، اظهار داشت: لایروبی رودهای منتهی به تالاب کجی نیز در دستور کار قرار دارد و امید است که در جمع شدن بیشتر آب آن موثر باشد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان مهم ترین عامل زنده شدن تالاب را بارندگی عنوان کرد وگفت: این مکان گونه های گیاهی متنوعی دارد و زیستگاه - پناهگاه حیات وحش نیز در این منطقه جاذبه ای زیبا برای گردشگران محسوب می شود. سال گذشته در ایام عید 10 هزار نفر از این تالاب دیدن کردند اما امسال آمار گردشگران به 2 هزار نفر کاهش یافت.

شکرگزار با تاکید بر اجرای برنامه های موثر در مقابله با ریزگردها خاطرنشان کرد: دشت «شیر شتر» واقع در شمال تالاب وضع نامناسبی از لحاظ شن های روان دارد که اگر از گسترش آن جلوگیری نشود این شن ها وارد کانال های آبی مسیر تالاب خواهد شد. از سوی دیگر نظارت بر چرای دام هم از سوی منابع طبیعی این شهرستان باید جدی تر دنبال شود.وی با اشاره به آمادگی اجرای طرح گردشگری برای تالاب کجی توسط بخش خصوصی افزود: در این زمینه نیز انتظار می رود میراث فرهنگی با جذب اعتبارات زمینه مناسب را فراهم کند.