آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۳
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

تهدید راست های افراطی

احسان آذری نیا

موضوع پناهجویان در سال های اخیر به یک موضوع سیاسی در اروپا تبدیل شده و شهروندان این قاره از سیاست هایی که احزاب حاکم در قبال این موضوع دنبال کرده اند ناراضی بوده اند. در انتخابات روز یکشنبه سوئد، حزب راست افراطی «دموکرات های سوئد» که ضد مهاجرت است توانست سهم خود از آرا و کرسی های پارلمان این کشور را بیشتر کند.

در ماه های گذشته در چند کشور دیگر اتحادیه اروپا نیز احزاب راست گرای افراطی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند و یک دلیل آن، مخالفت این احزاب با سیاست های احزاب حاکم در قبال مهاجران بوده است. درباره افزایش محبوبیت این احزاب نگرانی هایی وجود دارد زیرا از یک سو این احزاب با عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا مخالف هستند و از سوی دیگر در صورت به قدرت رسیدن، سیاست هایی را در پیش می گیرند که با رویه های قبلی تضاد دارد و این به معنای بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی است. تحلیلگران معتقدند احزاب یاد شده با دامن زدن به هراس شهروندان کشورهای شان درباره مهاجران، زمینه را برای جلب آرای مردم فراهم کرده اند. واقعیت این است که در دو سال اخیر تعداد پناهجویانی که به اروپا رفته اند، بسیار کاهش یافته است، اما احزاب راست گرای افراطی با مطرح کردن موضوعاتی نظیر احتمال تغییر هویت فرهنگی و کاهش رفاه مردم توانسته اند نظر آنها را به خود جلب کنند.

کارشناسان می گویند مقامات اتحادیه اروپا باید توجه بیشتری به خواست مردم این قاره نشان دهند و در صورت لزوم سیاست های خود را در حوزه های مختلف تغییر دهند. به قدرت رسیدن احزاب راست گرای افراطی خطرات بزرگی برای آینده اروپا ایجاد می کند. در مطالب حاضر به انتخابات پارلمانی سوئد، ریسک هایی که در اثر افزایش محبوبیت احزاب افراط گرا برای اروپا ایجاد می شود، اقداماتی که مقامات اتحادیه اروپا باید انجام دهند و زمینه های گسترش افراط گرایی در اروپا اشاره شده است