آرشیو پنج‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۵
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۳
قاب پیشنهاد هفته

اثری سمبلیک در هنر مدرن جهان

پاول کله؛ شاعر رنگ ها

محمود مکتبی (منتقد هنری)

این نقاشی پاول کله را شاید شما روی جلد بسیاری از دفترچه های طراحی و تبلیغات هنری مختلف دیده باشید اما نقاش دوست داشتنی آن را آنگونه که باید نشناسید. هنرمند این نقاشی را در سال 1922 خلق کرده است.

پاول کله نقاش، طراح، معلم و نویسنده سوئیسی، 1940–1879 یکی از آن دست هنرمندان پراهمیتی است که تاثیرات بسیار زیادی بر هنر مدرن دنیا داشته است و زندگی پر فراز و نشیب او در طی جنگ جهانی و درگیر شدن با نازی ها با آنکه هنر این هنرمند با استعداد را تحت تاثیر قرار داد اما موجب نشد که او حتی یک روز از کار هنری دست بکشد و او در حدود 9000 اثر هنری خلق کرده است و او به سبب نواندیشی، تخیل آزاد، پرکاری و تنوع آثارش، یکی از شخصیت های برجسته هنر مدرن به شمار می آید.

نکته مهم دیگر زندگی هنری پاول کله این است که او با وجود همزمانی با بسیاری از سبک های هنری مدرن مانند اکسپرسیونیسم، دادائیسم، سوررئالیسم و اکسپرسیونیسم انتزاعی اما در هیچ کدام از آنها مستقیما شرکت نکرد و مستقل از این سبک ها به کار پرداخت. او همچنین به عنوان تئوریسین هنر نیز اهمیت داشته و بویژه در زمان خودش بسیار تاثیرگذار بوده است و «دفتر طراحی آموزشی» و نوشته های نظری اش زمینه ساز روش های نوین آموزش هنر بوده اند.

این هنرمند و نقاش سوئیسی در کارهای خود کمتر به نمایش یا بازنمایی جهان بیرونی از منظری واقع گرایانه پرداخته است اما بیشتر کارهای او استوار و برآمده از طبیعت و جهان پیرامون هستند و از همین جنبه او سرمشقی برای هنرمندان نسل بعدی خود است که به سمت انتزاع در نقاشی رفته اند. غنای رنگی و ترکیب بندی آثار پاول کله جزو آثار بسیار مهم و کم نظیر نقاشی در دنیاست.