آرشیو شنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۶
ایران زمین
۲۰

پاکسازی «زریوار» از فاضلاب های روستایی

پریساسادات عظیمی

ساماندهی جمع آوری فاضلاب 3 روستای ضلع شرقی دریاچه «زریوار» در شهرستان مریوان کردستان به عنوان بزرگ ترین دریاچه آب شیرین کشور در حال اجراست تا از این پس فاضلاب روستاها وارد این دریاچه نشود.

«فریبا رضایی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان درگفت و گو با «ایران»، اظهار داشت: هم اکنون از ورود فاضلاب 3 روستای «کولان»، «سیف» و «محمده» در شرق این دریاچه به داخل آن با انتقال به تصفیه خانه شهری جلوگیری می شود. درحال حاضر این طرح دارای 60 درصد پیشرفت است، البته کمبود اعتبار نیز در پیشرفت کار تعلل ایجاد کرده که در صورت تامین شدن، این طرح پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

رضایی افزود: ورود فاضلاب های شهری مریوان و روستاهای اطراف آن به دریاچه زریوار از سال های قبل اتفاق افتاده که طی چند سال اخیر با اجرای طرح ساماندهی و جمع آوری فاضلاب از ورودشان به دریاچه جلوگیری شده است. این مشکل را در 8 روستای غربی دریاچه رفع کردیم وهم اکنون این طرح در 3 روستای یاد شده درشرق زریوار در حال اجراست. وی درباره ساخت و سازهای غیرمجازی که در حاشیه دریاچه انجام شده یا هنوز نیز انجام می شود، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز تا حد زیادی کنترل شده اما به طور کامل از بین نرفته است. ساخت خانه باغ ها هم در اطراف زریوار مجاز بوده و با نظارت انجام شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان درباره رویش نیزارها در این دریاچه که اکوسیستم و موجودات آبزی آن را هم به مخاطره انداخته، معتقداست، رویش نیزارها در زریوار طبیعی است و در حال حاضر هم برنامه ای برای از بین بردن آن نداریم.

وی درخصوص پالایشگاهی که قرار بود در حاشیه این دریاچه راه اندازی شود، یادآور شد: ساخت و راه اندازی پالایشگاه به طور کلی منتفی شده است. وضعیت تراز آبی دریاچه مناسب است وخوشبختانه دریاچه با توجه به بارش های کمی که داشتیم، بازهم پرآب است و گردشگران زیادی هم در این فصل سال برای تفریح و بازدید به این مکان طبیعی و دیدنی آمده اند.