آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۸
جهان
۲۲

دستاورد مهم دیپلماتیک برای انصارالله یمن

زخمی های یمنی برای درمان به خارج از کشور منتقل می شوند

گروه جهان / جنبش مردمی انصارالله یمن که در جریان بیش از سه سال مقاومت شجاعانه در مقابل ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی، ثابت کرده است در عرصه میدانی توان دفاع و حتی حملات تلافی جویانه به دشمن را دارد، در عرصه دیپلماتیک نیز به دستاورد بزرگی رسید و توانست یادداشت تفاهمی با سازمان ملل برای انتقال مجروحان به خارج کشور امضا کند.

انتقال مجروحان یمنی به خارج از کشور برای درمان یکی از شروط انصارالله یمن برای حضور در مذاکرات صلح هفته گذشته در ژنو بود که در آن زمان به خاطر پذیرفته نشدن این شرط، انصارالله از شرکت در مذاکرات امتناع کرد و حالا پس از یک هفته سازمان ملل به یادداشت تفاهمی تن داده است که به موجب آن یک کریدور هوایی به مدت 6 ماه برای انتقال زخمی شدگان یمنی به خارج فعال می شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سبا، این کریدور هوایی شامل پروازهای برنامه ریزی شده ای از سوی سازمان ملل است. هشام شرف، وزیر خارجه دولت وابسته به انصارالله که این یادداشت تفاهم را با لیز گراندی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن امضا کرده، اعلام کرد، امضای این یادداشت به معنای تاخیر در بازگشایی فرودگاه صنعا در مقابل پروازهای هوایی تجاری نیست. انصارالله همچنین ائتلاف نظامی عربستان و امارات را به هدف قرار دادن انبارهای سازمان ملل و برنامه جهانی غذا در استان حدیده در غرب یمن متهم کرد. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن گفت: هدف قرار دادن انبارهای برنامه جهانی غذا در حدیده اقدامی دیگر از سوی کشورهای متجاوز ائتلاف در تبدیل انبارها و کلیساها و محله های پر ازدحام به اهداف مشروعی برای عملیات تروریستی شان است.

روز جمعه برنامه جهانی غذا اعلام کرد، نابودی انبارهای ذخیره مواد غذایی به دلیل جنگ در حدیده احتمالا موجب ناکام ماندن تلاش ها برای ارسال کمک های غذایی به میلیون ها نفر در یمن می شود. سخنگوی این برنامه تاکید کرد، حدود 8 میلیون نفر در سرتاسر یمن در آستانه قحطی هستند.