آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۸
ایران زمین
۲۰

«یاقوت زرد» ملکان در سبد غذایی 20 کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس

انگور شهرستان ملکان، مشهور به «یاقوت زرد» از جمله اقلام صادراتی کشور به شکل فرآوری شده است که به دلیل مرغوبیت، توانسته به سبد غذایی 20 کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس راه یابد.

به گزارش ایرنا، امروزه انگور ملکان در مناطق مختلف کشور و کشمش آن در اقصی نقاط جهان خریدار دارد و به یکی از اقلام مهم صادراتی تبدیل شده است.

«اکبر فتحی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: 53 درصد از 350 هزار تن انگور و کشمش استان در ملکان تولید می شود و علاوه بر این محصول، انگور شهرهای شناخته شده مثل همدان و ملایر نیز از آذربایجان شرقی صادر می شود. بر این اساس مصوب شده «صندوق ملی انگور» در شهرستان ملکان تاسیس شود و تولیدات انگور کشور زیر پوشش این صندوق و زیر نظر جهاد کشاورزی به فروش برسد.

«محمدباقر خانی»، فرماندار شهرستان ملکان نیز در این خصوص گفت: به طور متوسط سالانه 260 هزار تن انگور در این شهرستان تولید و 90 درصد آن به شکل کشمش صادر می شود.

خانی با اشاره به اینکه افزون بر 80 میلیون دلار ارزش صادرات این محصول در سال است، بیان کرد: کشمش ملکان به 20 کشور از جمله آلمان، روسیه، اوکراین، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و برند صادراتی و کشاورزی منطقه است.

«حسن علیوند»، مدیر جهاد کشاورزی ملکان هم اظهار داشت: 11 هزار هکتار تاکستان در این شهرستان وجود دارد که 117 نوع انگور در آن به عمل می آید. انگور «فخری»، «حسینی»، «صاحبی»، «کشمشی»، «قزل اوزم»، «قره اوزم»، «قورا شیرین»، «جغجغا»و«شاهنی» از جمله مهم ترین گونه های انگور شهرستان ملکان است.

علیوند ادامه داد: 2 نوع کشمش «کالیفرنی» و«تیزآب بی دانه» ازعمده ترین گونه های کشمش صادراتی از شهرستان ملکان به کشورهای هدف است.